2 531 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Golvvärme el/vatten.
Vi tittade på jobbet på en ny villa som ska få golvvärme på alla golv och vi tyckte att det va lite dåligt tilltaget med effekten på viss ställen. Då kom någon och påstod att W inte kunde räknas på samma sätt om det är vatten eller el slingor. :-/ För mig låter det helt åt skogen då effekt borde vara den samma hur den än transporteras till golvet. Någon med fakta runt detta så jag kan sova gott i natt??
Det stämmer, rörbranschen räknar 40w-60w per m² och elbranschen "mycket" högre 80w-120w varför det är så har jag inte fått något bra svar på. Vet bara att rörbranschens w räcker.
rogge
En vild gissning:rogge_vvs skrev:Det stämmer, rörbranschen räknar 40w-60w per m² och elbranschen "mycket" högre 80w-120w varför det är så har jag inte fått något bra svar på. Vet bara att rörbranschens w räcker.
rogge
OM man skulle behöva strömvakt på elen så är det ju bra om den har kapacité att återhämta sig snabbt.
En vild gissning:yxis skrev:[quote author=rogge_vvs link=1139855647/0#1 date=1140197131]Det stämmer, rörbranschen räknar 40w-60w per m² och elbranschen "mycket" högre 80w-120w varför det är så har jag inte fått något bra svar på. Vet bara att rörbranschens w räcker.
rogge
OM man skulle behöva strömvakt på elen så är det ju bra om den har kapacité att återhämta sig snabbt.[/quote]
Men om man monterade lagom med effekt från början så skulle man inte behöva någon effektvakt.
Jag tror faktiskt det är marknadskrafterna som styr - konsumenten köper hellre ett golv med högre effekt (när du väljer paket i hyllat tar du hellre 120w istället för 100) och detta driver på ett effekt-race som saknar verklighetsförankring.
Att verkningsgraden på en värmekälla ingjuten i ett betonggolv skulle vara olika låter för mig rent av fånigt för vad skulle elen bli om inte värme?? Någon som sett en värme kabel lysa? ;D
Självklart överdimensinerar man gärna ett elgolv då man inte kan reglera uppåt i framtiden vilket borde gå att göra med högre temp på vattnet även om det inte då blir optimalt. Om jag inte är helt fel ute så läggs väll slangen nästan alltid på samma avstånd så när effekten i vattenburna räknas ut så är det ju bara pannans storlek man vill veta och räcker nu inte den till att värma huset så kommer ingen börja bråka om att slangen ligger för glest vilket är fallet om man lagt elgolv och den inte orkar med.
Självklart överdimensinerar man gärna ett elgolv då man inte kan reglera uppåt i framtiden vilket borde gå att göra med högre temp på vattnet även om det inte då blir optimalt. Om jag inte är helt fel ute så läggs väll slangen nästan alltid på samma avstånd så när effekten i vattenburna räknas ut så är det ju bara pannans storlek man vill veta och räcker nu inte den till att värma huset så kommer ingen börja bråka om att slangen ligger för glest vilket är fallet om man lagt elgolv och den inte orkar med.
Klicka här för att svara