Hej!

Från acktanken där varmvattnet tas ut för uppvärmning av kåken går röret till en shunt där vattnet blandas ut med returvattnet för inställd temp ut i golvvärmeslingorna.

Från shunten går det en 'koppar-spiral' till en koppling ca 30-40cm på varmvattenledningen som sedan går till CP och frammatningsstocken. Vad är syftet med denna spiral?

Du har nog hittat kapilärröret till termostaten som reglerar framledningstemperaturen.

/Patrik

Hur fungerar sådant? Det är alltså ett supertunnt rör? Ser ut som att det bara är en slags kopparledare.

Du har hittat kapilärröret.

Det är fyllt med antingen gas eller vätska (varierar lite) som trycker på ett membran. Membranet är sedan länkat till en strömbrytare om det är elektriskt, annars så påverkar det tex ett ventilskaft.

Oj, nu känner jag mig helt vilsen.

Ventilskaft? Vad är det? Berätta gärna mer. Väldigt tacksam för svar! :)

dogen skrev:
Oj, nu känner jag mig helt vilsen.

Ventilskaft? Vad är det? Berätta gärna mer. Väldigt tacksam för svar! :)
Här kan du läsa om temperaturregulatorer:
http://varme.danfoss.se/PCMFiles/5/...529-D0F3-4CA7-ADF6-20EADB30B939&MenuID=60

I ena änden av röret sitter en gasbulb, när gasen värms upp expanderar den och trycker genom kappillärröret på en kägla i ventilen som stryper inflödet av varmt vatten, sjunker temperaturern i gasbulben så minskar trycket på ventilkäglan och mer varmt vatten shuntas in. På detta sätt kan tilloppstemperaturen hållas konstant till inställd temperatur i ditt golvvärmesystem.

/Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.