P
Porky: Det viktiga här är nog att skorstenen skall vara högre än högsta punkt på huset, vet att det finns exakt svar nånstans här på forumet i en gammal tråd...
2 svar · 1,5k läst
C
CarMan: [citat] Att använda 10 års avskrivning på investeringar som rör uppvärmning av en fastighet känns enl min mening ganska riskfyllt. Huset kommer ju att stå där i många fler år. Det kan väl pasera om man bygger in en flexibilitet genom att förbereda för bergVP eller pellets, men att satsa på frånluftsVP med bara ett tio års perspektiv är en chansning. I bland när det byggs så
25 svar · 9,0k läst
B
BJohan: SVEP godkänner bara värmepumparfrån företag som är medlemmar i SVEP. Comfortzone är inte medlem. Varför kan man bara spekulera i, kanske det är hög medlemsavgift, Comfortzone är ju ett litet företag. Jag såg att IVT numera är medlem. IVT måste ha blivit medlem nyligen för jag vet att de inte varit medlem tidigare, och därmed inte heller haft några produkter med på listan över
13 svar · 4,0k läst
P
Poggan: Håller med rogge....luft/luft! :D
2 svar · 1,7k läst
R
rogge_vvs_pl: Rätt tänkt! rogge
6 svar · 2,3k läst
R
rogge_vvs_pl: Daniel! Lyssna inte på Carman, det han kan är bergvärme. Behåll din gamla panna, koppla in din luftvattenpump med flytande kondensering. Efter din gamla panna ska du som nämns ha en elektrisk VVB för att höja varmvattentempen. Denna koppling/system är precis samma sak som du får om du sätter in en ny Ecoel, då ligger elpatroner i toppen av pannan och ser till att du har tillräcklig
11 svar · 1,2k läst
T
ToHa: Jo då... ;) Adressen hade jag, men problemet är modellbeteckning.... Skall försöka se om dom kan hjälpa mig med vilken modell det är. Tack ToHa
4 svar · 11,5k läst
R
rogge_vvs_pl: [citat] Klart du ska ha ett tryckkärl, enligt min erfarenhet finns inget annat alternativ, försäkringsbolag etc blir nöjda och du själv slipper en framtida vattenskada. Beräkna det till ca 10% av systemets vattenvolym (radiatorsystemet ca 100L, pannan 200L??, acktankar 1000L ???) ger ett tryckkärl på ca 130L = 2000 kr. Nödkylning monteras också av alla installatörer idag även om du
3 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31385/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31386/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,1k läst
R
roke: Om ett system är konstruerat på så vis att det är omöjligt att alla slingor någonsin är stängda samtidigt så behövs inga bypasser. Onödiga bypasser kan vara ett problem då man inte har full koll på om dom ligger och kortsluter kretsar. Det bästa är att slippa bypasser och istället säkerställa flödet på annat vis (tex att se till att aldrig stänga alla slingor samtidigt)
9 svar · 2,3k läst
·
B
Bohemen: [citat] Du får i så fall montera en säkerhetsventil till, före avstängningsventilen. Kan kännas lite onödigt men det blir lättare att justera trycket i exp. kärlet. Det är bara att välja. [/quote] ok...nu har jag fixat ett nytt kärl med tillhörande delar så då är frågan.....måste det sitta en säkerhetsventil på kärlet eller kan jag plugga det o flytta ventilen före
10 svar · 15,6k läst
·
G
gaia: Är det inte mer än 70 grader i själva pannan under åtminstånde en period av eldningen så är det elpatronen i tanken som måste vara på ;). När man eldar med ved varierar panntemperatur under eldningsperioden beroende på hur mycket ved som brinner för tillfället. Tittar du på termometrarna när det är bara litet glöd kvar och panntermometer visar 70 så laddas inte tanken just då
1 svar · 1,3k läst
D
Daddy-R: Jag kan inte låta bli att rekommendera att du skaffar en förugn + dragbegränsare. Pipan blir sval, verkningsgraden ökar drastiskt och du kan köra med din sura ved - kan det bli bättre?! 8-)
4 svar · 5,5k läst
R
rottwelier: det bästa och lättaste är att elda en rejäl tändbrasa med ved så att man får en bra glöd sedan lägger man på bricketter eller värme loggs som jag tycker är bäst ;)
3 svar · 15,0k läst
L
Lorre: Är det någon som har erfarenhet av Sonnys Multistoker? Funderar på att köra den ihop med en Focus PH30. Eldar idag med ved men ska i fortsättningen också värma upp ytterligare ett hus och då räcker inte nuvarande vedpanna till. Eldar från separat hus med kulvertar in till båda husen som är på ca 200 + 150 kvm. Tänkte använda mig i första hand av havre som bränsle.
0 svar · 3,6k läst
2
2an: [citat] Nog går den ha i hela tiden men problemet är att det lär sugas luft via brännare då..
11 svar · 6,0k läst
Z
zoviey: Hörde runt lite och frågade om jag ska ha fler tankar till min pelletsanläggning och fick svaret nej. eldar man med pellets räcker det med 500l. stämmer detta???
16 svar · 8,0k läst
gadeberg
gadeberg: Tackar för hjälpen. Jo solvärmare har jag funderat lite på. Smidigt att få varmvatten utan att behöva elda på sommaren
3 svar · 3,1k läst
A
abel48: http://www.webinfo.se/ 9900:- för pellets brännare inkl skruv. Men är den nått att ha? är den någon som har en sån? MVH Anders
0 svar · 1,4k läst
T
TKK: Kontakta din lokala "kakelugnsmakare" ... vet säkert var du kan få tag på dörrar. Om inte så ring 070-586 05 56 så får du mer tips... (inte menat som reklam !)... en firma i Valskog utanför Arboga som kanske kan svara på dina frågor. (tipsade mig att jag kunde sätta in glasdörrar i min gamla kakelugn).
1 svar · 7,5k läst
K
Kasch: En kollega till mig har luft-vattenvärme sedan ett år och han är mycket nöjd då långt. Besparingen jämfört med elpannan ligger på c:a 50% (han bor på gränsen mellan Sörmland-Västmanland). Själv skulle jag aldrig välja värmepump överhuvudtaget, men jag har andra förtsättningar och det hör ju inte hit.
7 svar · 2,6k läst
R
robban44: ;D Ja gör det, insett mina begränsningar gällande detta nu så skulle vara intressant att få ett vettigt svar.
5 svar · 1,4k läst
P
poiu: Först ska du fundera på om det är väldigt svårt att få rätt temp. i vissa/alla rum, då behöver systemet strypas/regleras in, annars är det troligen redan gjort. Det drar ca 5% mer att handshunta en elpanna med termostatventiler på radiatorn jämfört med motorshunt. I alla fall hos en bekant. Om du har motorshunt med reglercentral, men inga termostatventiler idag, och är nöjd med
24 svar · 2,9k läst
E
Engan23: ja det lutar åt det eller så tar man endast in vvs´aren för att koppla in VP, bytet till vattenburna element gjorde jag själv...
2 svar · 2,2k läst
H
H-andy_man: gå in på www.pellets.info där finns alla information man kan önska sig ;D
2 svar · 3,0k läst
volvo
volvo: Vad du än väljer så bygg inte fast dig i en lösning. Det som är billigt idag kan vara dyrt imorgon. HAr du en fungerande oljepanna så komplettera den med något som gör att du har oljs/pellets/ved som möjlig uppvärmning.
7 svar · 2,0k läst
N
NINO72: http://www.pelletskamin.com/ Annars finns det många bra länkar på http://www.energiportalen.se
1 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31387/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,1k läst
F
Frazze: Jag har en 4-vägsshunt i pannan som blandar returvattnet från elementen med pannvatten så att returen in i pannan höjs. Jag har räknat på det och om jag har förstått det rätt så blir deltaT mellan elementens fram- och retur-ledning lika med panntemperaturen minus returen in i pannan. Exempel: Elementfram:50 Elementtretur: 40 Panntemp: 80 Pannretur: 70 Frazze
2 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.