Skall ändra på min rördragning... på vattenvärmen.
Lite enkel skiss hät det kommer finnas mer element inkopplade i verkligheten.

Fram - ----[CPump]-------------------------------[pluggat]
           |          |                      |
      [shunt]      [element]         [element]
           |          |                      |
Retur - ---------------------------------------------[pluggat]

Skulle detta fungara eller måste det finnas någon förbindelse i slutet av röret. sntagligen kommer det alltid finnas cirkulation genom elementen, men man vet aldrig om man för något ryck och stänger alla termostater till dom.

Kommer alltså ha kvar framledningen samma som tidigare, men kommer alltså lägga en till rördragning i källaren för returen. Är detta en genväg eller har jag missat något.

Tidigare har det sett ut så här:

Fram - ----[CPump]-------------------------------
           |                     |       |           |       |   |
     [shunt]              [element]    [element] |
           |                                                      |
Retur - ---------------------------------------------

Ditt befintliga system ser ut som ett enrörssystem, då kan du inte koppla det som ett tvårörssystem. Om jag nu tolkar "skissen" rätt.
rogge

Javisst är det ett enrörs system.

Men det går alltså inte att ändra på det genom att lägg dit ett till rör.
Det är nästintill omöjligt att visa exakt hur det ser ut men jag kommer alltså behålla de rör som finns och dra ett till i källare som jag använder som retur ledning.

Men skriv gärna varför det inte skulle fungera så vet man ifall det beror på att du missförstått min skiss eller vad det nu är... Det är lite bättre.

-----
På ettrörsystem så släpps väl en del av vattnet in i elementet och en del förbi genom kopplet, tillsammans med returvattnet från elementet.

På kopplingen till ett tvårörsystem släpps väl vattnet in i elementet men ingen del släpps ut till ledningen utan allt vatten passerar ut till en returledning.

Så i just detta torde det för elementens del snarare vara en fråga om att man ändrar på kopplet till elementet. Eller vad har jag missat? Men var inte det min fråga gällde kanske, just nu.

Hittade detta också... Om man letar litegrann så finner man ju svar.

http://varme.danfoss.se/PCMLiterature/ShowFile.asp?FileID=1877
http://varme.danfoss.se/PCMLiterature/ShowFile.asp?FileID=1880

Vad jag kan förstå så är jag inte så fel ute gällande kopplingen i elementen.

Utan just om man i slutet av system måste ha en möjlighet för att framledningen skall anslutas till returledningen. kanske genom en strypning för att vattnet inte skall passera den lättaste vägen. Det vill jag har ett förtydligande om.

(edit: En massa gånger.)

Det finns olika sorters enrörssystem och har du koppel som länkarna visar då kan du byta kopplen och köra det som ett tvårörsystem.

Du ska inte ha någon rundgång i ett tvårörsystem.
rogge

rogge_vvs skrev:
rogge
Tack det låter självklart kanske, men men man måste ju fråga :)

rogge_vvs skrev:
Det finns olika sorters enrörssystem och har du koppel som länkarna visar då kan du byta kopplen och köra det som ett tvårörsystem.

rogge

Fast egentligen ska man väl då kolla att befintlig cirkulationspump tål att man inte har någon "överbryggning"?
Jag har enrörsystem och är ganska säker att jag läste något i papprena till cirkulationspumpen att den inte tycker om att det är stopp efter den, vilket det ju blir när alla element är avdragna.

Fast egentligen ska man väl då kolla att befintlig cirkulationspump tål att man inte har någon "överbryggning"?
Jag har enrörsystem och är ganska säker att jag läste något i papprena till cirkulationspumpen att den inte tycker om att det är stopp efter den, vilket det ju blir när alla element är avdragna.
Har aldrig hört talas om något liknande och några överbryggningar finns inte i ett tvårörsystem, det finns heller inga speciella pumpar för enrörssystem.

En cirkulationspump mår bäst när den snurrar, stänger du av den kan den vara svårt att få igång den igen. Ett problem som många uppmärksammat när de stängt pumpen över sommaren. Då har det varit bättre att låta den gå mot ett stängt system.
rogge

Om den befintliga pumpen är gammal och man ändå ska dra mer rör för tvårörssystem så är väl den extra kostnaden för en ny pump försumbar?

Vet inte om detta är riktigt rätt ställe att ställa följande fråga, men vad får man göra själv vid installation av vattenburen värme ? Vi bor i dag i ett hus med direktverkande el, men har lust att ändra på detta.. Får man som lekman installera själ, och är det något som man klarar av om man är normalhändig ?

enrörsradiatorer är dimensionerade annars är 2-rörs så effekten kan bli för låg om man bygger om till 2 från 1 i värsta fall.

enrörsradiatorer är dimensionerade annars är 2-rörs så effekten kan bli för låg om man bygger om till 2 från 1 i värsta fall.
Ofta är det lite överdimensionerat så det räcker säkert, men inte till ett lågtempsystem då får man bygga på/om det.

Vet inte om detta är riktigt rätt ställe att ställa följande fråga, men vad får man göra själv vid installation av vattenburen värme ?
Tyvärr..... talar i egen sak, får du göra vad du vill och hur du vill.
Men..... händer det något så vid minsta misstanke frågar försäkringsbolaget eller berörd part. Vem har installerat detta? Och då vet jag av egen erfarenhet att de inte lägger fingrarna emellan, utan rider på att det inte var utfört enligt praxis, behörig installatör? bla bla bla.
Har du då gjort någon "konstighet" blir det svårt att hävda sin rätt. Men har du lite hantverk i kroppen/händerna klarar du det mesta med tålamod och frågvishet.
rogge

pellefant skrev:
Hur menar du nu? Vet inte om jag skall tolka det som du skrev som skrivfel eller inte.

Menar du som du skriver. Att effekten kan bli från radiatorerna när man konverterar till 1 rörssystem från 2 rörs m.a.o. ev. införskaffa lite större element.
Men frågan gällde ju från 1 rörs till 2 rörs.

(Jag eldar med ved,har panelradiatorer och fryser inte i dagsläget. Vid de kallaste dagarna är vattnet på 60gr, -20gr ute, säkerligen mer när det kryper ner runt -30)

japp precis som jag skrev, har själv enrörs högtemp nu,dvs 60 grader framledning o retur 57 grader. jag ska bygga om till 2-rörs,dvs alla rad paralella eftersom jag ska elda med ved.antingen så måste jag då ha minst 60 grader i acktanken som lägst ifall jag vill kunna köra med befintliga rad i 1rörs system, eller vilket jag tänkt göra byta rad och koppla dom som 2-rörs lågtemp så jag klarar mej med 40 grader eller lägre i acktanken som lägst. teoretiskt om tanken kommer upp i 90 grader så har jag med 1-rörs högtemp 90-60=30 grader att ta ut innan jag måste elda igen, och med 2-rörs lågtemp 90-40=50 grader att ta ut innan jag måste elda igen. vilket gör att jag teoretiskt "nästan bara" behöver elda hälften så ofta, fast nästan dubbelt med ved varje gång.
du kan se i en radiatorkatalog vad dina radiatorer har för effekt beroende på temp och utförande(1,2 eller 3 raders, antal konvektor plåtar), sen gör du en värmebehovsberäkning ellr höftar med 60-100 w per m2 beroende på husets isolering

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.