C
CarMan: beror ju lite på vad du ahr för värmepump, om det är nån nytta med att bygga ut radiatorsystemet. dom flästa frånluftsvärmepumpen har så låg effekt att dom inte orkar värma ett hus ialla fall, så då slår den inbyggda elpatronen till & den värmer då radiatorvattnet = i ditt fall skulle upvärmningskostnaden bli den samma
1 svar · 1,6k läst
F
FELK: Hittade nedanstående länk. Där finns lösning för mindre vattenburna ytor. Du skriver inte vilken typ av bjälklag du har. Tänk på bärigheten om du har träbjälklag. Om du har uppvärmd källare under så gör det inget om du får lite "spillvärme" nedåt. Golvvärmeleverantörerna har olika konstruktionslösningar för olika bjälklag som du kan kolla in på deras hemsidor.
2 svar · 1,1k läst
apersson850
apersson850: Jag ser min elpatron på 6 kW som ett komplement, så att jag ska kunna vara borta från huset även mitt i vintern, utan att något blir förstört. Jag ser det inte som en fullödig värmekälla under den kalla årstiden. Somliga använder den för att värma varmvattnet soliga sommardagar, men det behöver inte jag. Jag har solpaneler.
8 svar · 4,6k läst
Hocke
Hocke: Citat från rinkaby: Sektionsradiatorer Genuina nostalgiradiatorer i klassisk design från Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Tillverkningen av dessa vackra radiatorer startades redan 1936 och de har tillverkats i samma utförande ända sedan dess! Öppna sektioner - lätta att damma av. Sortimentet omfattar 4 olika modeller som tillverkas i 6 olika höjder och 3 olika djup. Eftersom
5 svar · 8,1k läst
·
M
motleycrue: Har 6 kvm golvyta (laminatgolv) som jag ska ha golvvärme på ska man koppla på det befintliga vattenburna systemet eller ska man lägga elslingor vad behövs för 6 kvm vilket slår ut vilket ??
0 svar · 1,2k läst
S
Skorstenspojken: Hej Sas jag jobbar själv med att instalera kaminer och renovera skorstenar och sotningen beror lite på kaminen i sig. många kaminer går att sota hela vägen in i skorstenen men annars får du ha den antingen toppansluten med en sotlucka fram på rökröret eller om du promt ska bakansluta så får du mura in en sotlucka på murstocken så nära anslutningen som möjligt. för övrigt såg jag
8 svar · 12,3k läst
L
likblek: jag hade kört på vattenburen golvvärme typ wirsbos 12mm. blir nog iof ganska så mkt slang/m2 men det hjälper wirsbo till att räkna ut.
3 svar · 2,4k läst
I
inkognito: Kollade just på wirsbo golvsockel, inte fullt 4m kostar 500 spänn, och alla kopplingar och grejer är asdyra, jag säger då det att ska jag göra om till vattenburet så fräser jag i sådana fall in prisolrör det blir billigare och man slipper ha special trösklar och golvlister. Lite mer jobb, men billigare och snyggare.
2 svar · 6,5k läst
Manberg
Manberg: Tredje ugnen.. Nån som har bra tips på hur man tar ned dom? Har för mig att det är första "stenen" som är riskfylld, sen är det bara att rucka på...?
2 svar · 2,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: Är PEM slangen diffusionstät? Det är golvvärmeslangen. Har du inte diffusionstät slang syresätts vattnet och övriga delar av din värmeanläggning kommer att rosta. Hur stort detta problem faktiskt blir vet jag inte.
1 svar · 2,4k läst
U
Ubbe: [citat] Tackar för den länken. Den kalkylen är en bra början - men vid en snabb räkning med "defaultvärden" verkar det inte vara någon vinst med konvertering inom de närmsta 10-15åren.. Krävs nog lite filande på siffrorna för att man ska komma närmare sanningen.
14 svar · 5,4k läst
P
Pasta: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18535/1#1 /Patrik
1 svar · 9,1k läst
Hocke
Hocke: Lite info: http://www.isodran.com/krypgrunder.html
9 svar · 2,2k läst
J
JonasHolm: Tackar för de svaren. Det var som jag misstänkte onödigt med den dyrare shunten... Tckar för svaret om inkopplingen av fördelarna. Jag har letat på Wirbos hemsida, men det finns inte beskrivet någonstans hur denna inkoppling skall göras. /Jonas
2 svar · 1,8k läst
Z
zebb: Håller precis på att gjuta in rören i en 50 mm överbetong som ligger på 50 mm cellplast. Under är pattan på 100 mm och under den 200 mm cellplast. Jag tror att det blir ett snabbt system vad gäller temperaturväxlingar. Kallvattenrören ligger under cellplasten och varmvattenrören över. Den extra kostnaden består i att sockelelementen blev högre och att det blev lite jobbigare
1 svar · 2,0k läst
A
artsi: Hej på er alla vvs kännare! Jag har försökt att hitta de nya radiatorer som är mitt och under kopplade till ventiler, men det har inte lyckats. Så jag frågar om någon vet en svensk tillverkare för sådana radiatorer. jag letar efter fem paneldariatorer, deras höjd är 60 cm och längd cirka 120 cm och dom måste vara mitt och under kopplade. Artsi från mellerst Finlad (Gratulerar er
0 svar · 2,3k läst
A
AndreasK: Vi funderar på denna modellen. Snygg med släta ytor, termostaten kommer vi montera i källaren, inga synliga rör eller kopplingar. http://www.purmo.com/se/_i/files/SE_PP_2005.pdf
2 svar · 4,0k läst
2
2an: Golvvärme då gör det ju inget att verkstaden är sist på slingan.. :) Borde ju gå bra att ansluta på befintlig panna i huset o verkstaden då blir det bara i ladugården som det behövs en dubbelmantlad beredare/acktank.. ::)
12 svar · 2,8k läst
·
2
2an: Ja om du kan visa på att du eldat med olja så får du de..
3 svar · 1,8k läst
S
spikers_corner: Ren värmemässigt kan det inte spela någon roll om golv och slingor ligger på tvärs eller längsefter, det bli (som jag ser det) enbart en fråga om att kunna fästa golvet utan att punktera slangarna. Samt att lägga golvet så att det inte vickar. Lägger man tex längs efter på spårade golvskivor så skulle man kanske kunna få en längsskarv just över ett spår, då skulle det kanske
1 svar · 2,1k läst
2
2an: Funkar termostaterna så behöver man ju inte göra nått för då går dom ju inte då det är varmare än inställdtemp på elementen..
4 svar · 733 läst
C
CarMan: dina radiatorer ska vara av låg temp = dom ska vara så stora att du aldrig behöver varmare vatten än 50 grader för att värma huset, oavsett hur kalt det blir utomhus! har du utegivare/inne givare idag? eller schuntar du manuellt? hur varmt vatten har du när det är som kallast? reglerar du inomhus tempen mer termostater på radiatorerne? eller står dom fult öppna o elpannan sköter
7 svar · 1,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59556/0]Ved & brasvärme[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,5k läst
N
NWEN: trivs ni med att elda i era kakelugnar så varför inte en kakelugnspanna... www.kakelugnspannan.com /NWEN
4 svar · 3,2k läst
J
Jannne: Bara en nyfiken fråga, blev resultatet bra med frigoliten? mvh/ Janne
8 svar · 2,4k läst
2
2an: Vad värmer du huset med idag?? Värmer du med olja tycker jag du kan passa på o byta panna till en modern pelletspanna t.ex ctc ecoflex (panna/brännare inkl reglersystem) som finns här för 41000:- inkl frakt o moms då du får 14000:- i bidrag nu.. http://www.lundbergsvarme.se/index.htm Om du eldat med ved o pannan är hel så kan du sätta i en pelletsbrännare t.ex ctc, themia bequem el
2 svar · 1,1k läst
R
rogge_vvs_pl: Med den förbrukningen du har ska du inte ha luftvattenpump, det är berg eller markvärme som gäller. En tumregel säger att gränsen för luftvattenpump går vid cirka 4 m³ oljeförbrukning sedan är det bättre med den större investeringen som en bergvärmeanläggning medför. rogge
2 svar · 3,1k läst
H
hlaoa: Det var så lite ;)
5 svar · 1,3k läst
G
GustavW: Låter som att du är ute efter en modulskorsten typ Scheidel Isokern http://www.schiedel.se/pages/prod_nybyg_block_schiedel_isokern.html Alternativet, en SEM-skorsten http://www.sem-skorstenar.com/ Meterpriset ligger kring tusenlappen+moms per pipa och meter EDIT: Lägg till en pipa för ventilation om du har plats så slipper du en huv på taket!
1 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.