3 069 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Golvvärme i källargolv?
Jaha, då är oljetanken på väg ut efter installation av jordvärmepump. Egentligen skulle det ha skett för flera år sedan men ......
Istälelt för tanken kanske vi ska installera ett badkar och då kanske man skulle ha haft värme i i golvet. Det här är en rå källare, bara betong i golv som vägg. Hur blir det med luftning å så? Kan man ha golvvärme i ett källargolv? Det blir ju alltså under jordvärmepumpens nivå.
Istälelt för tanken kanske vi ska installera ett badkar och då kanske man skulle ha haft värme i i golvet. Det här är en rå källare, bara betong i golv som vägg. Hur blir det med luftning å så? Kan man ha golvvärme i ett källargolv? Det blir ju alltså under jordvärmepumpens nivå.
Varför vad?
Det går utmärkt att ha golvvärme i källaren.
Du bör ha isolering under golvvärmen.
Det är inga problem att ha slingan under värmepumpen, det är när du har slingor ovanför högsta avluftningspunkt som du får problem.
Det går utmärkt att ha golvvärme i källaren.
Du bör ha isolering under golvvärmen.
Det är inga problem att ha slingan under värmepumpen, det är när du har slingor ovanför högsta avluftningspunkt som du får problem.
Vid nybyggnationer brukar det rekommenderas 300mm vad jag hört. Men jag har också hört 200mm. Själv isolerade jag 190mm i nybyggt garage. När det befintlig källare kan man väl generellt säga att det finns några faktorer som påverkar:Ulf 35 skrev:
-Takhöjd (hur ser möjligheterna ut att gräva ur marken)
-Eftersom marken under ett källargolv inte är utsatt för tjäle som på marknivå kan man resonera att mindre isolering krävs för att uppnå samma effekt som isolering i marknivå.
Jag lägger 120mm isolering i min källare. Lite lite kanske men hemskt att gräva. Lägger hellre en timma extra på veabacken än att stå där nere med korpen 
Det sitter lufnting på shuntgruppen som pumpen sitter på. Man har egen pump och shunt till golvvären.
Det sitter lufnting på shuntgruppen som pumpen sitter på. Man har egen pump och shunt till golvvären.
Ok.Kurtivan skrev:
Jämfört med resten av systemet är tryckfallet stort i golvvärmeslingorna (pga längden). Har du flera långa slingor kan det därför vara svårt att få någon cirkulation alls i dessa om du inte har en dedikerad c-pump till golvvärmen. Ofta kombineras cirkulationspump och shunt-funktion när man blandar golvvärme och vanliga radiatorer.
Luftning: Det är alltid mer eller mindre problem med att lufta golvvärmeslingor pga dess längd, men så länge du har en luftnippel ovanför slingan så har du gjort vad du kan för att hantera luften. Ibland görs misstaget att inte ha en luftnippel på det viset och då är det mycket svårt att få bort luften - resultatet blir en låg eller obefintlig cirkulation i slingan och ett kallt rum. Ett bra tips är att se till att man kan "blåsa rent" från luft genom att ansluta trädgårdsslangen på fördelningsblocken. Spola igenom en slinga i taget och stäng sedan långsamt - en väldigt effektiv metod för att få bort luften. Jag tror också att de flesta fördelningsblocken har anslutningar där man kan göra på detta sätt.
Angående isoleringen så har jag uppfattat det som att även väldigt lite isolering ger märkbart resultat men gräver man upp golvet och gjuter nytt lägger man nog inte mindre än tio och cirka 20cm anses som tillräckligt.
Klicka här för att svara