Vi har skållhett varmvatten i våra kranar och jag antar att blandningen med kallvatten inte sker som den ska. På varmvattenberedaren finns detta reglage (se bilden!). Vad ska jag skruva på? Det ser ju ut som om den är på varmaste läget nu, men det är inget som går att röra på med handkraft, och eftersom jag har haft en vattenläcka tidigare är jag rädd att dra sönder något. Ska jag skruva på den röda grejen eller bulten som den sitter på? (Ursäkta min okunskap!)

• reglage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet?

Hej Franke

"Kälter" är tyska för "kallare" så det verkar ju rimligt att det röda reglaget ska vridas medurs för att du ska sänka tempen. Om det är stenhårt fastärgat kanske det är lika bra att snacka med en rörmokare. Jag tror inte någon kan ge dig svar på förhand om termostaten kommer börja läcka.

Vredet ser ju ut att stå på max värme nu.
Den räfflade muttern är nog det som håller ventilspindeln på plats. Vore jag tvungen, skulle jag göra så här:

Spraya där det går med något rostlösande.
Stäng vattnet.
Skruva av muttern.
Spraya innanför. Vänta.
Kolla om det är något som går att lirka ut.
Om så, spray och sätt ihop igen.
Om inte, kolla om du kan få alternativa delar, ev. reparationshjälp, och bruka våld tills något ger med sig.
Om inte det heller, sätt tillbaka det du tagit bort och tänk dig för när du tappar varmvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.