5 357 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
När startar ni värmen
Hej,
Efter att ha haft det riktigt ruggigt hemma under en dryg veckas tid med regn o rusk ute så slog jag i förrgår över från sommardrift (motionskörning på pumpen) till vanlig drift. Märkte en jätteskillnad imorse när det regnade och var 5 grader ute och riktigt mysigt inne, runt 22 grader och inte någon fuktig luft längre.
Huset ligger strax utanför Växjö.
Efter att ha haft det riktigt ruggigt hemma under en dryg veckas tid med regn o rusk ute så slog jag i förrgår över från sommardrift (motionskörning på pumpen) till vanlig drift. Märkte en jätteskillnad imorse när det regnade och var 5 grader ute och riktigt mysigt inne, runt 22 grader och inte någon fuktig luft längre.
Huset ligger strax utanför Växjö.
Börjar vedvärma acken först när innetemperaturen tillåter att man eldar i köket. Eller i kökspannan menar jag förstås... Innan dess endast elpatron för varmvatten (till dess jag hinner lägga om taket så jag får igång solvärmen - suck).
I källaren har jag haft värme på några gånger under sommaren. Ute blir luftfuktigheten stor, och när det kommer åt det kyligare källargolvet blir det gärna kondens.
Annars slår jag på när vi fryser.
Annars slår jag på när vi fryser.
Men en modern panna (Ex. min ecoflex) eller dyl shuntautomatik behöver man aldrig fundera på om värmen ska slås på eller ej. Det sköter sig helt själv. Och idag var det faktiskt lite värme på elementen. Den första jag har kännt den här sidan sommaren. På utetermometern står det 6,5 grader jus nu... Det blir nog vinter i år med. Blää...
På tal om att "vrida av" värmen så kan man ibland bli lite full i skratt när en del hushåll snålar på värmen innan hösten och hellre huttrar lite. För att på så vis spara någon hundralapp. Sen kan det stå en splitter ny bil på garageuppfarten som kostar kanske upp mot 50 000:- i värdeminskning om året... Hmm...
Nä. Mat, ett tätt tak och värme är inget jag kommer snåla in på om det inte skulle bli hemska tider förståss!

På tal om att "vrida av" värmen så kan man ibland bli lite full i skratt när en del hushåll snålar på värmen innan hösten och hellre huttrar lite. För att på så vis spara någon hundralapp. Sen kan det stå en splitter ny bil på garageuppfarten som kostar kanske upp mot 50 000:- i värdeminskning om året... Hmm...
Nä. Mat, ett tätt tak och värme är inget jag kommer snåla in på om det inte skulle bli hemska tider förståss!
L/L-pumpen startades igår, det har sjunkit till 20 grader inomhus.
Klicka här för att svara