Så har man installerat sig i huset och ja det blev en mitsubischi avfuktare. Källaren är nog på ca 65m2 och ganska funktig eftersom dräneringen är kass. Avfuktaren har gått nästa kontinuerligt i två månader dels i hela källaren dels i enbart tvättstugan för att torka tvätt. Tvätten torkar utan problem över natten. Den går tyst och fint men har börjat vibrera lite. Beror på obalans i fläkthjulet ser det ut som.

Nu till några nya frågor:
När jag installerade den i augusti så var fuktigheten ca 80% men sjönk till 55-60 efter en vecka. Mycket bättre luft i källaren. För att få effekt så har jag stängt alla ventilationsgluggar i källaren. Min tanke var att det annars kommer in ny fuktig luft utifrån.
Är detta korrekt?
Bör man öppna upp när det blir kallare ute och mindre fuktig luft ute?
Hur torr bör luften vara i en källare (oinredd) för att det skall vara bra?
Idag har jag knappt 20grader i gällaren (kommer bli kallare i vinter) och jag har ställt in 55% på Auto läge. Andra förslag på något som funkar ännu bättre?

När jag installerade den i augusti så var fuktigheten ca 80% men sjönk till 55-60 efter en vecka. Mycket bättre luft i källaren. För att få effekt så har jag stängt alla ventilationsgluggar i källaren. Min tanke var att det annars kommer in ny fuktig luft utifrån.
Är detta korrekt?
Svar, ja

Bör man öppna upp när det blir kallare ute och mindre fuktig luft ute?
Det beror väl lite på, lite luftväxling behöver man ju, man annars så finns det ju ingen idee med att släppa ut varm luft och in kall. Det är ju inget bostadsutrymme och har du inget som ångar av dunster i källaren, så är ju ventilations behovet begränsat. Prova att öppna lite och så "lukta" dan efter. (Kvinnor har ofta bättre luktsinne, har det sagts.)

Möjligen kör du lite onödigt torrt=drar lite mer energi.

Tackar för svaret poiu. Då var jag inte helt fel ute trots allt.
Vad rekomenderar du att jag ställer in för fuktighet?
60 eller 65%?

Jag vill minnas att frågan om lämplig RF varit uppe förr, och att de svaren varit mycket utförligare. Minnet säger att 60-65 % är lämpligt, men sök på forumet.

Jag kör 60% o auto så nu behöver den inte gå då det är 46% i källaren..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.