Jag har tidigare skrivit en del inlägg om mitt värmesystem. Jag har luftburen elvärme tillsammans med ftx ventilation s k Bacho minimaster.
Alltså i kök ovan spis sitter ett ftx aggregat som återvinner frånluft till tilluft. Istället för att direkt blåsa ut denna tilluft i takventiler leds den till ett cirkulationsaggregat i tvättstugan. Detta aggregat suger "retur" luft från vardagsrum och blandar den med tilluften från ftx:en. Det är ett blandningsförhållande på 2 delar returluft & 1 del tilluft (uteluft).

Jag har totalt 6 kW eleffekt installerad i cirkulationsaggregatet i tvättstugan som alltså värmer hela huset via takventilerna.

Nu till detaljerna...

vid -20 ute och +20 inne fås ett blandningsförhållande i cirkulationsaggregatet på ca +15 grader. Ftx aggregatet har en återvinning på ca 75 %. Vilket medför att vid -20 ute & +20 inne ger ca +15 efter värmeväxlingen.
För att hålla +20 inne bör man blåsa in 10 -15 K övertemperatur i takventilerna. Det får en slutsats enligt följande...
Cirkualtionsaggregatets luftflöde + ftx= ca 360 kbm/h eller 0,1 Kbm/s om man så vill.

0,1 X 1,2 (spec. värmekap. luft) X 20 (temp.diff)= ca 2,5 kW

Med andra ord, räcker det med 2,5 kW för att värma mitt hus???

Jag fattar ingenting? Varför finns det hela 6 kW i eleffekt på värmebatteriet?

Fick se att jag själv räknat fel vad beträffar temperaturen efter återvinningen. Det skall vara +10 efter återvinningen och inte +15. Men i och med att jag har 2 delar +20 och 1 del +10 får jag ett blandningsförhållande på ca +15 -> +18 som sen ska värmas.

Min stora fundering som allt mynnar ut i är ifall jag skulle klara mig med att elda i en tung typ täljstensugn eller nåt sånt. Tänkte placera den framför returluftsintaget i vardagsrummet vilket borde leda till att det sugs in skapligt hög temp i cirkulationsaggregatet? En täljstensugn lämnar ca 2 - 2,5 kW värmeeffekt :D

Jag ska även byta ut cirkualtionsaggregatet mot nytt fast med lägre effekt hade jag tänkt mig. Kanske 5 kW räcker?

Det är ganska vanligt att man har lite effektreserv att tillgå.
Det ska ju räcka även om det vid något enstaka tillfälle skulle bli -30°C.
Det ska orka få upp temperaturen igen, efter det att du har vädrat.
Det ska få upp temperaturen även om du haft strömavbrott, eller haft strömmen avstängd av andra orsaker.

Med en tyristorstyrning av ett elbatteri kan man ju väl styra vilken effekt det ska ge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.