4 801 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Demontera oljetank!
Hej
Jag gjorde ungefär samma härom veckan.
1 All lös olja var utsugen lite tidigare, genom manluckan.
2 Drog fram vattenslang för att vara reda. Vattnade lite i botten
3 180 mm-rondellen hämtades fram. Sen skar jag en "ruta" på långsidan som jag tog ur. Försökte spruta så mycket som möjligt inne i tanken.
4 Det började pyra lite i hörnet - släckte
5 Skar ut en större plåt, bar ut den.
6 Fortsatte att dela i delar. Tog fram tigersågen som omväxling och sågade en del.
7 Bar ut bitarna allt eftersom
8 Torkade upp sörjan som var i botten och lade i en plastsäck.
9 Kapade upp resten
10 Lastade på släpkärra och åkte till återvinningscentralen med plåten.
Kapning och utbäring tog ca 2x4 timmar inkl lite fikapaus.
Jag gjorde ungefär samma härom veckan.
1 All lös olja var utsugen lite tidigare, genom manluckan.
2 Drog fram vattenslang för att vara reda. Vattnade lite i botten
3 180 mm-rondellen hämtades fram. Sen skar jag en "ruta" på långsidan som jag tog ur. Försökte spruta så mycket som möjligt inne i tanken.
4 Det började pyra lite i hörnet - släckte
5 Skar ut en större plåt, bar ut den.
6 Fortsatte att dela i delar. Tog fram tigersågen som omväxling och sågade en del.
7 Bar ut bitarna allt eftersom
8 Torkade upp sörjan som var i botten och lade i en plastsäck.
9 Kapade upp resten
10 Lastade på släpkärra och åkte till återvinningscentralen med plåten.
Kapning och utbäring tog ca 2x4 timmar inkl lite fikapaus.
Vill bara påminna om att det kan få katastrofala följder att släcka brinnande olja med vatten. Iofs så ska oljan vara het för att det ska bli någon större fara med det.
Diesel/villaolja är inte speciellt eldfängt, vet en del som har svetsat under nivån på en läckande dieseltank.
Diesel/villaolja är inte speciellt eldfängt, vet en del som har svetsat under nivån på en läckande dieseltank.
Diesel villaolja är extremt eldfängt !
Exempelvis självantänder det vid 220 grader utan öppen låga.
Det gör inte bensin, bensin dunstar.
Bensin tänder däremot vid typ -43 på öppen låga och har dessutom ångor som är ännu farligare än vätskan.
Vanligaste branden i motorrum på fartyg är dieselläck på grenrör och turboaggregat.
Sensmoral:
Kör med något som inte utvecklar för mycket värme.
Ha respekt för diesel, har du väl fått eld på skiten så är det mycket svårsläckt.
Plåt-Nibbler, ex en sån som man hyr på Cramo för 300 kr dygnet är proffsens val.
Och för guds skull, kryp inte ner i manluckan vad du än gör.
Hur konstigt det än låter så är inte man-luckan inte till för att en man ska krypa in i den på en begagnad oljetank.
Exempelvis självantänder det vid 220 grader utan öppen låga.
Det gör inte bensin, bensin dunstar.
Bensin tänder däremot vid typ -43 på öppen låga och har dessutom ångor som är ännu farligare än vätskan.
Vanligaste branden i motorrum på fartyg är dieselläck på grenrör och turboaggregat.
Sensmoral:
Kör med något som inte utvecklar för mycket värme.
Ha respekt för diesel, har du väl fått eld på skiten så är det mycket svårsläckt.
Plåt-Nibbler, ex en sån som man hyr på Cramo för 300 kr dygnet är proffsens val.
Och för guds skull, kryp inte ner i manluckan vad du än gör.
Hur konstigt det än låter så är inte man-luckan inte till för att en man ska krypa in i den på en begagnad oljetank.
Då var det gjort då 
Kapade upp långsidan enl tips här, rengjorde tanken & körde med tigersåg tills den la av. Fick ta vinkelslipen för att klyva baksidan och botten till hanterbara bitar!
Tog väl totalt ca 8 tim eff tid med en skitsåg, med skitblad från Jula. Bara att kasta!
Riktigt skitgöra på min ära men man sparade i alla fall minst 2500.-
Kapade upp långsidan enl tips här, rengjorde tanken & körde med tigersåg tills den la av. Fick ta vinkelslipen för att klyva baksidan och botten till hanterbara bitar!
Tog väl totalt ca 8 tim eff tid med en skitsåg, med skitblad från Jula. Bara att kasta!
Riktigt skitgöra på min ära men man sparade i alla fall minst 2500.-
Klicka här för att svara