Värme allmänt
Tomtebo: Fjärrvärme eller bergvärme alternativt jordvärme är väl det rimliga.
CarMan: elförbrukningen blir inte billigare för att du kör golv värme eller vattenburen el värme, snarare tvärtom. men du ska ju satsa på en ny reglerutrustning till dina nuvarande radiatorer, det spar du några slantar på.
Yamma: Det var ett tag sedan jag kollade detta men jag har för mig att Bauhaus har sådana som t.o.m. är ställbara i höjd vilket ju kan underlätta. :) Yamma
Fotografen: Har det inte tätat till sig på en vecka kommer det mycket riktigt inte att täta till sig heller, är det inte tätt efter två dagar så kommer det fortsätta rinna. Tappa ur och lina upp skiten!
Overlander: Kulvert 2 rörs pex 25+25mm kostar 332 kr m på rinkaby sen kallvatten använder du dig av vanlig pem slang kostar ca 4-11 kr m beroende på dimension sen eventuelt värmekabel för frostskydd av pemslangen.
tobbjo: Visst vore det fiffigt att bryta cirkpumpen, men det är pyssligt att gräva ner signalkabeln, ska under en väg, bla. T
tobbjo: Värmesystemet ser ut så här: [bild] Nu när huset värms med flis vill jag skicka billig värme ner till Verkstaden åtminstone när Huset har överkapacitet. Eftersom flisbrännaren gör att tanken i huset håller kring 80°C och tanken i Verkstaden räcker med 30-40°C och jag ogillar tanken på att styra cirkpumpen med någon sorts kulvertstyrning så lurar jag på att förbinda fram och
synpunkter: 15 räcker. Är inte anslutningen på Push 15 just 15 mm?
Matss: Vill man vara riktigt säker kan man blåsa en skvätt glykol genom varje slinga.
droopy: [citat] Innan jag skaffade min frostvakt så använde jag en 75W glödlampa dock är min pump under mark ca 2 m med ett brunnslock som enda skydd men det räckte ner till -29 som vi hade en vinter. numera är det riktigt behalgligt att krypa ner i brunnen med 200w's frostvakt. Så jag förmodar att det bör räcka ganska bra om det är tätt och isolerat. Steffe
Haagbard: [citat] Har du aldrig hört talas om det, eller har du själv misslyckats ? Köldspray på sprayburk tycker jag i.a.f låter lite klent :-?
Anonymiserad 5589: Jag skall lägga ca 15kvm värmegolv i köket. Huset är ett enplans byggd på platta i början av 80-talet. Skulle ni vilja ge tips om hur jag skall isolera eller behöver jag isolera? Räcker det att lägga golvgips och sedan värmekablarna på detta sedan flytspackel sedan klinkers på detta? Någon sa att jag ens inte behöver ha golvgips.... utan lägga kablarna direkt på plattan?? Jag vill
Matss: Enda fördelen är väl billigare installation. Nackdelen är högre pris och risken att dom inte finns att få tag i då någon går sönder. Wirsbos trådanslutna kan ersättas med i princip vilken termostat som helst.
Matss: Ja men det är smart att montera ventiler så att du kan koppla från kärlet och avlasta det från tryck. Så att du slipper tappa ur systemet nästa gång du vill kolla trycket ;)
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted0/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
robban44: Du får nog anlita en elektriker till att titta på så du har utrymme för att möjlitgvis gå upp lite i effekt så att säkringar inte går varma. I ett större rum kan det ju ibland vara en fördel att sprida ut elementen lite så man får jämnare värme i hela rummet så det är ju inte fel att dela upp det på 2 st. istället. Nja om du tar ett element som är 200 högt så är det ju
pipewelder: Tror att skillnaden skulle bli knappt märkbar med att lägga i nån typ av folie, men visst, värmen kanske sprids över en aningen större area än idag. Däremot tror jag att värmen faktiskt sprids lite längre bara med att byta golvtyp till klinker eftersom det materialet leder värme bättre (dvs längre).
Linnex: Hej forum. Jag sitter och tittar i VVS-Installatörerernas Teknikbok och blir lite fundersam ang dimensionering för värmerör (sid 228 av 2006 års upplaga). Där står det tex att ett 12 mm kopparrör ger högsta effekt 0,7 kW vid 55/45 Då det är ett tillbygge jag håller på med så har jag reden ett befintligt system i den gamla delen. Det består av två slingor 12 kopparrör.
spikers_corner: Nu är jag ju inte expert på detta men jag tror inte du kommer ifrån adaptern. Om man kollar i http://www.mma.se/sv/flik/rot/mmarot.pdf så verkar det finnas 3 sätt att sätta nya termostater på AGA-radiatorer, och alla kräver att man byter/köper till något. Inköpsställe? De brukar skrivas på forumet om någon webshopp där man kan köpa allt som har RSK-nummer, men jag kommer inte
Overlander: Presskoplingar är att föredra alt hårdlöda men det skulle jag inte rkomendera brandrisk.
roke: [citat] Var anläggningen byggd enligt kraven i BBR då? [citat] Intressant, Finns länk till Källa? [citat] Vad kan hända om anläggningen är rätt byggd och rätt handhavd? Ett exempel på tänkbart cenario vid dina två ovannämda olyckliga omständigheter: Vid överladdning (ej rätt handhavande) och stoppad cirkulation (ej rätt byggd) blåser ångan ur systemet antingen via det öppna
JohanKson: Köp med lite öl till mig om du ändå ska dit! ;) Kan man inte beställa från danmark, eller åker man på tull och extra skatt för införande av utlänska rör då?
roke: [citat] Prova. Det heta vattnet som du matar till pannan från accen vill uppåt i stigaren till radiatorerna. pumpen kanske inte behövs då.
Gravforsarn: Tack för alla synpunkter!! ;D Panna och expansion är fortfarande högst schematiskt utritade. Hur stor blir tryckökningen då... Kan väl inte röra sig om så många cm VP? Hur är det med rostangrepp och öppna kärl? Man man inte "toppa" exp. med någon flytande vätska som inte beblandar sig med vatten och inte leder syre (typ olja, men det kanske inte är det bästa :-? ) så det bildar
erikssonjorgen: Väcker tråden... Jag funderar också på reflecta men då på betongunderlag (renoverar kök). Men vill ha lite referenser av någon som har byggt in dessa plattor under ett klinkergolv. Erfarenheter? /Jörgen
MathiasS: Jag tror faktiskt det skall vara en bypass på varje fördelare, men är inte helt säker. Kolla med någon av golvvärmeleverantörerna för att vara säker.