Klein, fick du ditt styrkort utbytt?, jag har en från 2004 och ringde Nibe idag och ska få mitt kort utbytt. Om du har bytt ditt styrkort, märker du någon skillnad?

/Johan

Hej

Vi fick vår pump levererad Sep 2005. Hur kan jag se om styrkortet är gammalt och hur yttrade sig problemen med det gamla styrkortet ?

/Klein

Hej

Om du tar väck kåpan längst ner så på tvärstaget på en lapp står det tillverkiningsår, plus genom tillverkningsnummret kan du se exakt när det tillverkades, datumet ingår i tillverkningsnummret och att servicemenyn ligger på 9 istället för 8. Byte av styrkort ska generer en mer gämnare gång av kompressorn. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3/14#14
/Johan

Hej

På klisterlappen på staget står det Prod year:2005 och S/N=08957005182011. Hur kinde man få ut datumet ur detta numemr menar Du?

Jag kollade mitt styrkort och där står "0422", kan det betyda att det tillverkades år 04, vecka 22.

Min servicemeny ligger på 9 och jag har trendberäkningsmöjlighet och möjlighet till nattsvalka. Har jag det nya styrkortet, eller det gamla?

Olof

Att det är olika siffror i norrland och söderut är också kopplat mot att husen i norrland är dimensionerade för kallare medeltemperatur med tjockare isolering osv så det går inte riktigt att jämföra rekomendationerna söderöver med norröver. Allt enligt de på Nibe som jag talat med

klein skrev:
Hej

På klisterlappen på staget står det Prod year:2005 och S/N=08957005182011. Hur kinde man få ut datumet ur detta numemr menar Du?

Jag kollade mitt styrkort och där står "0422", kan det betyda att det tillverkades år 04, vecka 22.

Min servicemeny ligger på 9 och jag har trendberäkningsmöjlighet och möjlighet till nattsvalka. Har jag det nya styrkortet, eller det gamla?

Olof
Hej, du har det nya kortet, ang. S/N nummret, År 05 vecka 18 dag 2, tror det var så man skulle tyda det, men för att vara på den säkra sidan kan du ringa till Nibe. "0422" på styrkortet vet jag ej vad det betyder.

/Johan

Hej igen

Är det någon med 360p som även har en kamin och eldar med? Om det är det, använder ni Er utav en rumstermostat som är kopplad direkt till 360:en som sänker framledningstemperaturen med ett x antal grader?

<Tankar>
Jag kopplade bort mina befintliga rumstermostater till golvvärmen och har fått en mycket jämnare drift nu. Elpatronsdrift, har lyst med sin frånvarå. Om man nu skulle koppla in denna termostat till pumpen, är man inte tillbaka till ruta noll igen? Den jämnare driften bör ju vara att det inte är berg och dal temperaturskillnader i system längre och detta i sig ger en mindre driftkostnad, eller..??? I och för sig blir ju bara denna rumstermostaten aktiv när jag börjar elda och släpper när jag har slutat att elda och rumstemperaturen är tillbaka till sin vanliga nivå. Undra om man tjänar något på att investera i ett styck sådan här rumstermostat??</Tankar>

/Johan

Ja den var intressant, enligt artikeln tjänar man alltså 16-17% på att man går från innegivare som inte begränsar framledningstemperaturen till en utegivare som begränsar framledningstemperaturen. Och skulle man välja en innegivare som begränsar framledningtemperaturen istället för en som inte begränsar, skulle man tjäna 22-24% istället. Alltså 5-8 % bättre med en innegivare än en utegivare som begränsar framledningstemperaturen. Men om man då även ska elda med en kamin till och från, vilken skulle man välja då?

/Johan

Var precis kontakt med Nibe, 360p har ingen ingång till en innegviare som begränsar framledningstemperaturen dynamsikt utan bara möjligheten att ansluta en givare som säger: när uppnåd rumstemperatur, sänk eller höj framledningstemperaturen med x antal fördefinerade grader.

/Johan

Enligt värmepumpsguruna som brukar skriva här så har man t.ex en kamin i huset så är en innegivare optimalt, har för mig att även denna enkla du refererar till nu duger långt. Men detta kan dom säkert utveckla bättre själv.

Jag kör mycket med kamin+nibe360 (gv överallt i 2-planshus) men jag kör bara med utegivare och alla slingor är öppna för jämnan. Visst blir det egentligen för varmt när jag eldar men gv systemet är ju så trögt att det inte hjälper att sänka eftersom man inte eldar mer än korta stunder. Eldar man mer kontinuerligt lönar det sig säkert (sat då kan man ju å andra sidan sänka värmekurvan istället).

Jag har trots detta funderat på att köra innegivare och jag har faktiskt köpt en på ClasOhlsson för några hundringar som fungerade men jag har den inte inkopplad just nu. Den givaren fungerar så att man ställer in en temp som den skall slå till eller slå av (det är inställbart om den ska slå till eller slå av vid en viss temp) så den fungerar OK med 360:n (eftersom 360:n endast förväntar sig ett relä i läge på eller av till sin innegivare anslutning).

/Klein

pt99jst skrev:
Var precis kontakt med Nibe, 360p har ingen ingång till en innegviare som begränsar framledningstemperaturen dynamsikt utan bara möjligheten att ansluta en givare som säger: när uppnåd rumstemperatur, sänk eller höj framledningstemperaturen med x antal fördefinerade grader.

/Johan
Såg med det nya styrkortet att det har kommit en ny meny(6), den ger möjlighet att styra framledningstemperaturen beroende på vilken önskad rumstemperatur och verklig rumstemperatur. Man måste ha en rumsgivare som heter RG05 och denna håller på att tagas fram enligt Nibe. Utklipp ur Moterings- och Skötselanvisning(0646-4)

"Meny 6.1 Rumskompensering
Här ställs den faktor som bestämmer hur mycket en
avvikelse mellan önskad och verklig rumstemperatur
ska påverka framledningstemperaturen.
Faktorn multipliceras med avvikelsen och korrigerar
beräknad framledningstemperatur med detta tal. Om
avvikelsen är 1 °C och faktorn är 3 ändras framledningstemperaturen
med 3 °C.
Faktorn är inställbar mellan 0 och 6 i steg om 0,1."

Såg även en annan meny som ser intressant ut (9.1.12)

"Meny 9.1.12 Tid VV till värme
Här ställs tid som ska gå mellan varmvattenladdning
och värmedrift.
Tiden är ställbar mellan 1 och 120 minuter."

Undrar om man kan göra några besparingar med hjälp av denna meny?

En fråga: vilken är den ultimata temperaturskillnaden mellan fram- och returledningen?, tänker på vilken hastighet cirkulationspumpen ska ha.

/Johan

Ang. menyn VV till värme så kan man kanske tjäna en del på denna inställning. Om jag förstått det hela rätt så anger denna den "extra-tid" kompressorn skall gå efter att VV uppnått den temperatur där kompressorn normalt stannar (55 grader eller vad det nu är). Denna tid är normalt 15 minuter men kan alltså höjas till 2 timmar maximalt. Detta kan ju vara bra om man tycker att kompressorn stannar i onödan så att säga. Men man skall tänka på att effektiviteten i FLVP:en blir mindre vid högre VV temperatur (det kan man se på att kondenserings och avluftstemperaturen är högre ju högre VV tempen är). Men jag anser ju att man skall försöka få kompressorn att gå så mycket som möjligt om det finns ett behov och det finns det ju i princip alltid på vintern.

/Klein

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.