Hej

Min första fråga här :-)

Min sambo och jag har köpt ett hus som vi ännu inte flyttat in i. Huset är ett 1-plan med torpargrund byggt 65. Från börjar är huset uppvärmt med olja. Men någon gång har någon tidigare ägare tagit bort pannan och elementen, och installerat direkt-el istället.  Rörsystemet finns dock kvar. Jag skulle ju gärna vilja byta tillbaka till vattenburet igen och elda med ved eller pellets. Frågan är nu, kan jag använda dom befintliga rören? Det är stålrör.

I princip borde det gå, risken är väl kanske framförallt att du vet inte om det finns några dolda kapningar av rören inne i en vägg eller ett golv. Jag skullöe kanske försöka spola ur rören innan jag kopplade på radiatorer på dem, kan ju finnas diverse skräp.

Det är säkert inget fel på rören (såvida inte det tidigare systemet läckt så det fyllts på nytt syrerikt vatten hela tiden). Problemet är ju som sagt om det kapats i en vägg eller så. Du skulle ju kunna börja med att göra en egen liten provtryckning med tryckluft, det garanterar ju inte att allt är tipptopp men du lär ju märka om det finns oproppade rör nånstans.

Sen vet jag inte hur det blir ur försäkringssynpunkt, om det ses som ett nytt eller gammalt system. Det lär ju finnas en massa inbyggda skarvar som inte vore godkända på ett nytt system.

Kan vara så att rören börjat rosta när dom vart tomma. Provtryck med luft. 0,3 bar max om ni ska vistas i huset. Om ni är på säkert avstånd så kan ni trycka 1,3 ggr beräknat driftryck.

putte82 skrev:
Kan vara så att rören börjat rosta när dom vart tomma. Provtryck med luft. 0,3 bar max om ni ska vistas i huset. Om ni är på säkert avstånd så kan ni trycka 1,3 ggr beräknat driftryck.
Tänkte sätta lågt tryck på systemet under nån vecka eller så. Är det tätt så tänkte jag trycka med vatten med högre tryck. Borde väl vara säkert?

Ja det ska inte vara några problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.