3 098 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Mest ekonomisk uppvärming i lillstuga?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Vi skall färdigställa vår lillstuga under senvintern. Den är välisolerad för att kunna hysa gäster under vintern. Vi kommer alltså ha någon form av uppvärmning. Värmen skall dessutom tillse att stugan håller sig fräsch genom att alltid ha 5-10° varmt.
Farsan är expert på området, men svaren börjar bli svävande om vad som egentligen är bäst. Hovslagarens häst...
- yta 15m[sup]2[/sup]
- takhöjd 2,10
- 145mm isolering väggarna, 220 i golv och tak.
- en dörr med ett litet tvåglasfönster
- två 11x10-fönster med U=1,7
Vilka alternativ kan man då välja som uppvärmning?
- Liten Luft/luftvärmepump, typ inverter. Fint med kyla sommaren.
- Vattenburen golvvärme med liten elpatron och liten cirkulationspump.
- Oljefyllda element som bara är ivägen
Investeringen skall ses på åtminstone 20-25 år.
Farsan är expert på området, men svaren börjar bli svävande om vad som egentligen är bäst. Hovslagarens häst...
- yta 15m[sup]2[/sup]
- takhöjd 2,10
- 145mm isolering väggarna, 220 i golv och tak.
- en dörr med ett litet tvåglasfönster
- två 11x10-fönster med U=1,7
Vilka alternativ kan man då välja som uppvärmning?
- Liten Luft/luftvärmepump, typ inverter. Fint med kyla sommaren.
- Vattenburen golvvärme med liten elpatron och liten cirkulationspump.
- Oljefyllda element som bara är ivägen
Investeringen skall ses på åtminstone 20-25 år.
Ett billigt konvektorelement samt en sol-luftfångare för god och gratis luftomsättning.
Då det är så pass liten yta som skall värmas tar det lång tid för tex en luft-luft värmepump skall löna sig. När den väl har lönat sig finns det troligtvis bättre alternativ. Att hålla bara några plusgrader kostar inte mycket. Jag har tex ett välisolerat garage på 28m2 som håller plusgrader med endast ett 200watt element ner till -10 -15.
Då det är så pass liten yta som skall värmas tar det lång tid för tex en luft-luft värmepump skall löna sig. När den väl har lönat sig finns det troligtvis bättre alternativ. Att hålla bara några plusgrader kostar inte mycket. Jag har tex ett välisolerat garage på 28m2 som håller plusgrader med endast ett 200watt element ner till -10 -15.
En eller två konvektionsradiatorer, stöka med värmepump är inte lönt i en så liten stuga, om man nu inte vill unna sig lyxen med luftkonditionering på sommaren.
Oljefyllda element ger varken jämnare värme eller bättre luft, "jämnheten" beror på termostaterna.
Oljefyllda element ger varken jämnare värme eller bättre luft, "jämnheten" beror på termostaterna.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag skulle valt en elektronisk termostat med hög nogrannhet. Som värmekälla ett lätt element som inte lagrar värme. Detta ger att när/om solen tittar fram, bryter termostaten omedelbart och ingen övertemp uppstår. Denna stuga verkar vara mycket välisolerad!
Sedan hade jag ställt in en lampa med timer, så det lyser lite fint på kvällen, då märker man även om strömmen till stugan gått. Om det är uppvärmningssäsong blir det ingen förlust...
mvh
greenbay
Sedan hade jag ställt in en lampa med timer, så det lyser lite fint på kvällen, då märker man även om strömmen till stugan gått. Om det är uppvärmningssäsong blir det ingen förlust...
mvh
greenbay
Jag har en.Funkar jäkligt bra tycker jag.co skrev:
http://www.freewebs.com/hansson29/solarventi2.JPG
http://www.freewebs.com/hansson29/solarventi1.JPG
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden