T
Räkna på ett s.k bidrag och räkna sen också vad extrapoängen på taxeringen vid konverteringen kostar dig. Oftast tar staten tillbaka bidraget med besked inom en 10-års period, märks mest på värmepumpar och 3-glasfönster mm.

TN-Funkis skrev:
Räkna på ett s.k bidrag och räkna sen också vad extrapoängen på taxeringen vid konverteringen kostar dig. Oftast tar staten tillbaka bidraget med besked inom en 10-års period, märks mest på värmepumpar och 3-glasfönster mm.
Om man uppgraderar sitt befintliga system får man väl en upptaxering, oavsett bidraget eller ej. Det du påpekar har inget alls med ämnet att göra.

Oj oj här är vi sura över demokratins spelregler ;-)

Jag håller med om att det är synd att konverteringsstödet inte förnyas.  Samtidigt kommer nog ändå konverteringen att sköta sig själv framöver - (den fossila) eldningsoljan är på sikt död som värmebränsle. Även om många surar över att de inte får statsbidrag. Jag tycker i så fall det är viktigare att myndigheterna sätter pelletsbranschen under lupp så att ingen antydan kartellbildning eller liknande sätter stopp för en sund prispressande konkurrens inom biobränsle. Samt inte skattebelägger biobränslena mer än absolut nödvändigt. Detsamma gäller produktionen och utvecklingen av grön el.

Argumentet(?) att "högern" skulle vara uppväxt i betong mer än sossarna förstår jag inte alls. Och nej, jag är inte moderat. Partipolitiskt obunden men röstar grönt (även om jag önskar att miljöpartiet inte vore så ivriga med att stödja Sveriges mest arroganta och maktfullkomliga parti).

Är ju ingen som vet om den andra sidan hade förlängt det heller, så vi kanske skall hålla den politiska pajkastningen någon annanstans? Stödet har ju fått en del kritik, som framgår av artikeln du länkar till.

Som många påpekat har stödet fått en del kritik. Något som inte ventilerats är miljöaspekten. Låt mig ge ett exempel:

Oljevärmd villa med panna på verkningsgrad 80% över året, med 3 m3 förbrukning, konverterar till bergvärme. Vad händer? Jo de ökar sin elförbrukning med ca 10.000 kWh. Den elen produceras på marginalen i dansk kolkondensanläggning eller i värsta fall i tysk oljekondensanläggning. Verkningsgraden där är som bäst 40% men i snitt 35%. Då kommer det behöva tillföras lika mycket olja (eller kol) för att kompensera för den ökade elförbrukningen. Nettoeffekten för koldioxidutsläpp är faktiskt ökande utsläpp om vi ser över ett större system.

Exemplet lånat från Björn Karlsson, professor i energisystem i Linköping.

Men stödet är inte slut! Resonemanget är baserat på antal inkomna ansökningar (ca 35000?) multiplicerat med maximalt stöd (14000kr/hushåll), men bygger ju på att alla som sökt beviljas maximalt stöd. Såvitt jag vet är det inte alls alla som beviljas stöd, och många som inte får maximalt även om de beviljas något (själv hoppas jag på 8000 ...). Men visst, man kan ju tycka att det är trist att de inte fyller på just den här påsen med mer pengar ;).

En nackdel som några påpekat är att stödet gjort att utbyggnaden av pelletsvärme gått fortare än marknaden mäktar med, med diverse följder: installatörerna hinner inte med och pelletspriset stiger i takt med efterfrågan. Nackdelen med regleringar är att marknadsmekanismerna slutar fungera, då blir det egendomliga följder, t.ex. att produktionen av pellets inte hinner med - och när efterfrågan blir större än tillgången stiger priset. Allvarligt talat hade jag hellre betalat fullt pris för pelletsbrännaren och behållit ett lägre pris på bränslet, som ju är en mycket större utgift. Jag kan ju tycka att det är tråkigt för min privatekonomi om stödet tar slut innan jag fått det, men Kasch har helt rätt när han skriver att utfasningen av oljan inte är beroende av stöd till biobränsle; det är bara hastigheten i konverteringen som påverkas. Jag tror att många skulle konverterat, till pellets eller värmepump, oavsett om det funnits stödpengar att söka, helt enkelt för att man tjänar på det i längden.

Olja är dumt och dåligt, det tycker jag också. Men jag inser också att vi som väljer pellets i stället för värmepump av miljöskäl är i minoritet. Miljön är abstrakt, plånboken är konkret. Tur att man har så fet plånbok att man kan tillåta sig att vara abstrakt ;D! Men allvarligt talat, bergvärme är en investering som betalar sig när man ska sälja sin bostad, och det är inte pellets - ännu! För många köpare är det viktigare att huset man köper är billigt i drift och lättskött än att det är billigt i drift och miljövänligt, tyvärr.

För egen del hoppas jag på att pelletsmaffian ska sluta misskreditera utländsk bränslepellets; vi köper ju kläder och hemelektronik från utlandet eftersom deras produkter håller bättre pris/kvalitet än motsvarande svenska, varför skulle vi inte kunna elda lettisk skog i pelletsform i svenska villor? Nu verkar det omöjligt att importera bränsle, ingen vågar köpa eftersom alla varnar för att det är för så dålig kvalitet. Men vem skulle ha råd med en 100% svensktillverkad platt-tv?

Kanske tappade tråden lite där på slutet ... nåja, sök stöd i alla fall. Det finns kvar pengar ett tag till!

Jag sökte, fast jag begrep att jag inte skulle få, eftersom jag satte in en vedpanna, och det är ju inte biobränsle i myndigheternas ögon.
Bara för det fick jag inte något för min solvärme heller, då jag sökte den på samma blankett. Men det gick bra att söka för bara den delen på en annan blankett (att de orkar!). Kom besked idag att det bara är att ange kontonummer, så ska 7500:- hoppa in där snart.

T
pack skrev:
Om man uppgraderar sitt befintliga system får man väl en upptaxering, oavsett bidraget eller ej. Det du påpekar har inget alls med ämnet att göra.
Beror helt på hur man uppgraderar, det finns många sätt att höja sin standard utan att åka på taxeringshöjning. Politisk pajkastning undviker vi i detta forum.

Det enda politiket är riktigt måna om är att få in pengar från oss skattebetalare.
Jag tror att anledningen till att man får bidrag till pellets och inte till ved är att det är svårt att beskatta ved om nån går ut och hugger den själv.

Ingen skall ju försöka inbilla mig att det blir miljövänligare att installera en pelletsbrännare på en gammal kombipanna från 60-talet ( vilket man får bidrag för ),
istället för en ny miljögodkänd svanenmärkt vedpanna ( som man inte får bidrag för).

Majgårdarna
vedeldaren skrev:
Jag tror att anledningen till att man får bidrag till pellets och inte till ved är att det är svårt att beskatta ved om nån går ut och hugger den själv.
Det var naturvårdsverket som såg till att ved inte kom med i bidragsdelen.
Dom anser att pellets har en mindre lokal miljöpåverkan

Tycker det hade varit ett bra tillfälle att få bort massa skit pannor.
Dom kunde ställt krav på rejäl ack och en miljögodkänd panna.

Andreas_Hansson skrev:
Det var naturvårdsverket som såg till att ved inte kom med i bidragsdelen.
Dom anser att pellets har en mindre lokal miljöpåverkan
Jag mailade nån person som skulle vara ansvarig för detta i förra regeringen och fick tíll svar att det var sosialstyrelsen som låg bakom detta beslut! :o

Undra om dom tänkte på transporterna av pellets?

Jag hämtar min ved 100 m från pannrummet så det kan ju inte vara så stor miljöbelastning.

pack skrev:
http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=pa&a=18319

Så går det när svenska folket röstar på bakåtsträvare.
När folk är uppväxta i betongstäder förstår dom inte bättre!.

Nej, jag röstade på de som lovade att verka för att ta bort ett bidragsdrivet samhälle. Detta är helt i analogi med vad de lovade.

Jag förstår inte varför JAG skall bekosta DIN konvertering från olja till pellets/motsv. Miljöargumentet håller inte, som redan beskrivits ovan.

vedeldaren skrev:
Ingen skall ju försöka inbilla mig att det blir miljövänligare att installera en pelletsbrännare på en gammal kombipanna från 60-talet ( vilket man får bidrag för ),
istället för en ny miljögodkänd svanenmärkt vedpanna ( som man inte får bidrag för).
Bara pelletsbrännaren är miljögodkänd o rätt justerad är värdena lika bra som i en ny/modern panna, Pannan är bara en värmeupptagande yta..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.