Hej!
Jag snubblade över denna sida och hoppas att jag här kan hitta hjälp med ett problem som vi har med vårat hus.

Efter många turer så blev vi hastigt tvugna att ställa in en planerad installation av pelletskamin. Vi måste dock lösa uppvärmningen av vårt hus snarast då det idag har takvärme, en märklig kvarleva från början av 70-talet, vilket varken är ekonomiskt eller miljövänligt (el-drivet). detta gör oxå att vi inte har något vattenburet elementsystem.
Eftersom det är ett hus från slutet av 1800-talet så känns valet av värmekälla ganska viktigt så att även huset mår så bra som möjligt (inte bara vi, miljön och plånboken).

Vi har haft rådgivare ute som har kommit med olika råd, men dels så har de haft egenintresse i att sälja och de har inte känts som om de har kunnat "gamla hus" - så deras råd känns inte hlet OK.

Är det någon i detta forum som kan tipsa om en bra värmekonsult som kan gamla hus mm.

Eller är det rent av någon som vet vad det bästa lösningen är?

Vi har funderat på luft-luft-pump, en rejäl, vedeldad kamin, el-element (känns inte så roligt...)....

Mycket tacksam för svar och tips!

Bor i Stockholmsområdet så om det är någon som har ett tips på värmekonsult så är det bra om det är i närheten.

Mvh

EvaLind

Har ni ingen energirådgivare på kommunen?
Här uppe har vi gratis rådgivning från kommunens rådgivare.
Då kanske du får ett mera opartiskt förslag då dom inte behöver sälja något.

Tack för tipset! :)

Det fanns även här så jag ringde dit så fort jag hade fått det tipset. Dock kan jag känna att det är allmäna råd som ges, inte specifikt för speciella hus.

Nåväl, vi fick nu lite att tänka på iallafall.

Om det är någon som har något mer tips så tar vi tacksamt emot det.

Mvh

/Evalind

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.