Värme allmänt
roke: Välkommen. Intressant frågeställning. I ditt exempel tror jag att det är marginellt, 40 m2 skillnad från 180 till 220. Levnadsvanor kan i praktiken med lätthet göra det mindre huset bra mycket dyrare än det större. Teoretiskt kan man säkert räkna på det men då måste nog förutsättningar av typen skillnader i antal fönster, dörrar mm beaktas. Storleken har betydelse (på
Linnex: Mja... nu är det några år sedan jag tittade på detta när jag gjorde om badrummet men varianten som jag då tittade på skulle man inte sätta plattorna direkt på utan folien skulle ligga under golvgipset. Jag valde istället en tunn värmekabel som man lägger i fixen. Tror att den var ca 3 mm tjock. Då slipper man gjuta ner kabel i flytspackel. Den tunna kabeln ger mer värme än folien
Johan Gunverth: Av eller på är inte de enda svaren. Ställ så att du har runt 10-12° i rummet så är det OK för att sätta klinker. Problemet med för varmt golv är att fixen torkar ur för snabbt och har du lägre temperatur får den bränna i fred. Omvänt finns risken för frusen fix om du inte har någon värme alls. Tänker du efter går det ju faktiskt att sätta klinker även sommartid då plattan
Matss: Problemet är väl att lägga klinker på trä utan att det spricker i fogarna. På spånskiva på reglar CC 60 räcker det med 10-12 mm fiberarmerat flytspackel för att få tillräcklig bärighet.
sanne78: gått nästan 2 veckor nu, o inga prylar levererade ännu.. "lovade" nu i tisdag's , men ack ingen lev då heller.. "Vi ska kolla upp det , Återkommer" men ingen återkommer. fortsatt report innom kort.
Mikael_L: [citat] Är det inte så dom gör när dom tillverkar champagne??? :D :D fast i flaskhalsen då... ;)
coztello: Det är elslingor jag ska lägga. Under spånet är det gjuten platta
2an: [citat] Framför allt hur välisolerat är det under plattan.. :-/
TyraMyra: Hej, har precis gjort en liten priskoll på Ebecos Cable Kit, och jag kollade med ca 4st internetleverantörer samt Hornbach. För mina kit, ett till 6m2 badrum samt ett till 8m2 entré (träbjälklag) och max 120w uppvärmning, dvs mer än komfortvärme betalar jag följande hos Sigro total 5536kr Elnet total 6397kr Törefors ca 7600 kr Hornbach ca 7200kr mvh TyraMyra
Lindgrenski: [citat] Okej då vet jag. Får kolla upp det sen, håller på och planerar själva byggandet av rummet först. :)
Mr_T: OK, tänkte bara rapportera att nu är systemet i drift sen ett par dagar. Provtryckte slingorna utan problem, trycket följde Wirsbo's kurva. Köpte en CTC electronic elkassett på blocket för en tusenlapp, exp kärl och kopplingar på Rinkaby. Efter att ha mjuklött panna och expkärl i garaget så bars pannan in och dockades med golvvärmefördelaren via klämringar. Efter luftning så
peoe: Jag har mest ringt till mindre företag eftersom jag gissade att det skulle vara lättare. Har nu ringt uppifrån och ned och har faktiskt fått napp på någon som skall komma hit och fixa till veckan!!! Vi får väl se hur det går...
Langhard: Hejsan alla. jag bor just nu i ett gammal dragit hus från 1800talet det är renoverat på 60talet med någon typ av isolering. det finns gamla radiatorer i varje rum av märket siemens CH10T3 som drivs med 400V. varje radiator har en fas kopplad till sig från en egen elcentral. jag undrar nu ska jag riva ut hela golvet "som består av 25 - 30 cm breda brädor" och lägga betonggrund och dra
Buuzzz: Vad beror det på när vattenelementet är kallt nertill, men varmt upptill ? Det är ordentligt luftat (dock är det ett ganska stort(långt) element)
gadeberg: På slingorna i tanken bhövs det inga stödhylsor. Hmm de vat nåt nytt att man skulle ha klämkoppling och inte löda där. Lödde dit mina rör på slingan igår.. :-?
colonel: brunnen klarade tydligen av det för nu är det fullt :) tog ca 5timmar så då behöver ju inte hålet ge mer än 700 timliter typ. Tycker dock att pumpen borde klara mer än 700 timliter eller? Jo bytte ut de gamla kranarna mot nya fina kulventiler, därav tömmningen
Fotografen: [citat] Nonsens, däremot måste gipsskivorna vara klassade, den billigaste gipsen på lågprismarknaderna är inte alltid det.
CarMan: [citat] låter presis som mitt system jag kör badrumet på min dubbelmantlade varmvattenberedare, där dubbelmanteln är på 200 liter jag kan via 2 kranar välja om värmen ska komma från varmvattenberedaren eller radiatorsystemet, inte specielt kompliserar & vill man inte röre nått kan man köra på dubbelmenteln hele tiden. tänker man bar till inan man bygger systemet så blir det
MathiasS: Titta vad jag hittade: [bild] En fingervisning kanske. Lägg till några dollar för spårade spånskivor. Vet inte vad dom kostar, säkert 5-7k sek.
Söderort: Detta kompendium innehåller symbolerna du letar efter: http://www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp6VVS.pdf //Mats
Daniel78: Provtrycka med tryckluft måste väl gå bra ifall man fyller upp med vatten först? isåfall blir det ju ingen luft-volym, så om det inte skulle hålla tätt så händer det inte så mycket.. /Daniel
gogu: [citat] Normala plåtar är ju ohmegaformade så att slangen ligger i liv med plåtarna. Som han gjorde så spikade han först tunna spånskivor på bjälkarna la aluminiumfolie på den och fäste slangen. sen spikade han reglar ovanpå spånskivan i höjd med slangen(ovanpå bjälkarna). Därefter la han aluminiumplåten ovanpå reglarna och slangen. och ovanpå det golvet. Det viktiga är ju
egermo: Vi rekommenderades att hälla på lite mer flytspackel. Nu är det riktigt slätt och fint och imorgon ska vi lägga klinkers. Vi la ut klinkersen på prov idag och det kommer bli bra, tror jag. Tack för hjälpen. Mvh. Anders.
poiu: Nummer ett glömm den där skiten till folie. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50097/0 Eftersom du troligen inte har tillräckligt med isolering underplattan, använd platon över allt, så tänker jag göra i liknande situation. Egentligen ska man undvika sådana här lösningar, men verkligheten ser ut som den gör, så det får bli det näst bästa. Titta på isolaplatons
yxikaxi: Har köpt ett enplans-hus som är byggt 1959. Har nu tänkt att lägga in värmegolv i hall, badrum och kök. Frågan är nu: vad riskerar jag gällande fukt, värmeförlust, etc. Samt vad kan jag i så fall göra åt det? Huset har en betongplatta med uppreglade golv (träreglar direkt på betongen). Reglarna ligger med ca 50 cc avstånd. Mellan reglarna låg glasfiberull. Nivån mellan betongen
rogge_vvs_pl: [citat] Knacka på ventilhuset istället (metall) annars får det ingen effekt. Förmodligen är det dags att byta ut ventilen. rogge
rogge_vvs_pl: [citat] Du eldar oftast mot en tank och i tanken sitter oftast en elpatron som går in när tempen i tanken sjunker. rogge