Förståsigpåarnas första kommentar när dom kommer in i mitt hus är:
”Ni ska väl tilläggsisolera?” Eller möjligtvis ” ni ska väl byta fönster?”

När jag utbrister ”Nej!” på båda frågorna ser dom smått medlidsamma ut..

Vi äger ett plankhus från 1921, med stående 3 tums plank. I ett av rummen finns höga, spetsiga gamla fönster, oerhört vackra. Vi har tagit fram den gamla panelen på väggarna, och vill absolut inte sala ut för tilläggsisolering varken in- eller utvändigt. Dessutom står fönstren nästan för halva väggytan, så det är väl tveksamt vad effekten av tilläggsisolering skulle bli. Det finns innanfönster.

Jag skulle gärna vilja ha erfarenheter från folk som också äger plankhus.
Är plankhus verkligen så kalla som vissa säger?

Dom åtgärder som vi kommer att göra först och främst att tilläggsisolera vinden med cellulosalösull. Eventuellt gör vi detta även i bottenbjälklaget.

Vad mer kan vi göra (förutom att se till så att vi har mycket ved..och ta på oss raggsockorna :))?

Hälsningar
Rosa

Jag är helt inne på din linje. Hellre bevara det gamla och se till att man har billig värme och använda raggsockor, än att göra stora förändringar som helt ändrar husets karaktär. T ex så är det svårt att förutsäga vad som händer om man börjar blanda moderna material med gammal byggnadsteknik.

Ett tips är att ta upp golvplankan närmast väggen. Det ligger ofta löst och är hysat enkel att ta upp. Då kan man se om spånisoleringen har sjunkit ihop och fylla på om det behövs. Det är effektivt mot kalla golv.

Jag rekommenderar verkligen en bok som heter Värmen i gamla hus. ISBN 9179881955. Där finns det massor av vettig info, även om den kanske är lite väl byggnadsvårdsfanatisk ibland. Ta också en titt på Stockholms läns museum (länk finns på min www). Där finns en hel del info om gammal byggnadsteknik, bl a om resvirkeshus och plankhus.

jag ska skriva en rapport om plankhus med putsad fasad, men har svårt att hitta information om dem. tänkte om ni kan hjälpa mig med de?

det vore snällt om ni kunde svara på mina frågor, jag behöver verkligen veta det. jag ville ha lite information om plankhus med putsad fasad. Hur känner man igen dem. hur fungerar de? vad har de för problem? och hur ska man åtgärda de problemen?

det vore snällt om svarr snabbt.

De ser murade ut på utsidan, men det är de inte inuti. Hur man ska se skillnad på om det är trä eller block i väggarna, det vete katten.
Ofta ger väl byggstilen lite information. Reverterade trähus byggdes ofta när funkismodet härskade, så de är ofta tämligen kubformade.

Jag har ett reverterat trähus, där tidigare ägare har bytt till treglasfönster i hela kåken. Tack för det, det minskar säkert förbrukningen en del. Men för övrigt är sådana hus luriga att tilläggsisolera på insidan. Risken är att fasaden blir för kall och spricker.
Isolerar man på utsidan får man göra en ny fasad, ev. av trä, och börja måla den (ganska) ofta.
Taket brukar vara ett tacksamt ställe att isolera på. Mitt hus har över 30 cm tjocka trossbottnar, så det går att pula in en hel del där, om man vill. Kutterspån i original, förstås.
Yttervägarna består av tapet, trätex, stående spontad plank 8" * 2½", 1" regel (luftspalt), stående spontade bräder 6" * 1½", hönsnät och putsfasaden.

När det är -20°C går det åt ungefär 200 kWh/dygn för att hålla värme och varmvatten. Då är huset i 2½ plan + källare under hela ytan, som är ungefär 100 m².

behöver fasaden underhåll, i så fall hur? brukar man ha problem med källarplanen, med t ex fukt och dåligt lukt mm. brukar man spara mucket angående förbrukningen av energi om man byter fönster, och hur påverakar det ur ekonomiskt synpunkt?

hälsnngar
suzan

Plankhus är kalla! Våra pappspännda väggar "fladdrar" när det blåser ute ... :-? Men det finns många enkla saker man kan göra. Förutom det vanliga med raggsockor och mycket ved, så ger draperier för ytterdörrar mycket. De skall vara av något tungt tyg, typ ull. Rullgardiner av mörkläggningstyp håller också värmen kvar bättre inne. Jag byggde tex en ny välisolerad lucka till vinden med gott resultat på värme komforten.

Det där är nog olika. Vårt plankhus är så hysteriskt dimensionerat att det knappt darrade ens när Gudrun höll på som värst. Det var mest rutorna som bågnade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.