Byggahus.se

Problem med kokande vedpanna

1. A
    Medlem Nivå 3
    Vi har en Focus panna och två Borö 500 liters ackumulator tankar. Något verkar vara fel i systemet. När vi eldar så börjar pannan ofta koka, den går upp till 100 grader men tankarna bara till 80 grader. Kan det vara fel på laddomaten? Får aldrig upp tankarna högre än 80 grader. Är det vanligt att ett system med ack-tankar kokar?

2. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Det kan inte vara fel på laddomaten eftersom laddomaten cirkulerar till 80 grader. Du kan kolla om du har luft i systemet eftersom pannan blir 100 grader då börjar pannan koka.Börja lufta systemet.
    Lycka till och ha en good jul,

3. v-g
    Medlem Nivå 13
    Fungerar pumpen på laddomaten och vilken hastighet kör du denna på?

4. A
    Medlem Nivå 3
    Pumpen surrar så jag antar att den funkar och den körs på högsta av tre lägen...

5. A
    Medlem Nivå 3
    Okej, men jag vet inte hur man gör för att lufta. Det låter faktiskt som om det vore luft i systemet när det kokar, det smäller och låter värre än ett ånglok... Jag hittar ingen luftningsnippel.

6. 2
    Medlem Nivå 11
    Mitt på pumpen på laddomaten har du en stor skruv/bricka som du lossar så kommer luften ut, Du kan t.o.m ta bort den utan att det sprutar vatten men luften kommer ut.. Pumparna är dåliga på att få bort luft..