Byggahus.se

Julsagan om den saknade termostaten

1. F
    Medlem Nivå 9
    En liten solskenshistoria till jul...NOT.

Wirsbo vattenburen golvvärme finns sedan en tid installerad i mitt köksbygge inkl en Push-12 pump & shuntgrupp. Med den följer som standard en termostat med ett tvåmeters kapillärrör till en känselkropp som ska placeras på en lämplig vägg. "Men det finns längre än två meter om det visar sig att man behöver det", sa rörisen som jag köpt prylarna genom.

Självklart visade det sig att jag behövde en termostat med längre kapillärrör, annars skulle känselkroppen hamna precis bredvid inbyggnadsugnen. Ringde rörisen. Jodå, han kunde ta hem en femmeters åt mig. Hur länge skulle det ta, då? Jo, han skulle få hem den på ett par-tre dagar.

Och det fick han också. Det var bara det att sedan åkte han omkring med den där termostaten i sin servicebil och "glömde" hela tiden att han skulle lämna den hos mig. Flera påminnelsesamtal, fortfarande ingen termostat. Jag började bli nervös. Planen var ju att jag skulle hinna göra det mesta som återstår av köksbygget klart under de två lediga veckorna kring jul och nyår. Det var bara det att den där känselkroppen skulle upp på väggen som ska panelas, och kapillärröret måste ju dras bakom för att det inte ska bli för jäkla fult. Alltså, utan termostat, ingen panel upp, och utan panel ingen montering av foder, lister och en massa annat vare sig på den väggen eller någon vägg som ansluter mot den. M a o mer än hälften av allt jag har kvar att göra.

Så efter ytterligare ett par påringningar med noggrann förklaring av ovanstående kom äntligen rörisen med termostaten. Efter nästan fyra veckor. Det var bara det att....det var fel termostat, en MMA som inte passade på Push-12:an. Ringde rörisen, inget svar. Ringde Wirsbo, d v s Uponor, som som vanligt svarade snabbt och villigt på frågor. Nej, det går inte med MMA, det ska vara en TA, och jag fick RSK-numret också.
    Ringde TA. De visste inte vad de hade för återförsäljare i Stockholmstrakten, de säljer bara till grossist, men trodde att Jula kanske hade deras grejor. Ringde Jula - svar nej. Ringde större Comfort-ställen - fick svarare som sade att de hade för många kunder i butiken för att ta samtal. Tog bilen till Comfort Sollentuna. De hade ingen men var vänliga nog att ringa Comfort i Stuvsta och kolla. Jo, där fanns en, fast en äldre modell som skulle gå lika bra.
    Bil från Sollentuna till Stuvsta i värsta jultrafiken. Framme till sist. "Jodå, den har vi, fast den heter 8 på slutet men det ska passa lika bra", säger mannen och langar upp en ask på disken. "Jo", säger jag trött, "men en sån där har jag redan."
    Det var alltså ingen "gammal modell" utan en tvåmeters. Ingen femmeters. Den fick jag beställa och p g a helgerna kommer den nog inte förrän om två veckor. Där rök det jullovsprojektet.

Vad fan gör man?
    Och varför...ja, här hade jag tänkt skriva en massa svordommar och liknande om hantverkare, men nu har jag fått några pepparkakor och blivit snällare. Inte så arg längre, men j...igt less.

Men är det fler än jag som får känslan att hela VVS-branschen är inrättad så att det SKA vara svårt för privatpersoner att få tag på grejor? Man SKA vara beroende av rörisar som mellanhänder. Så att de ska tjäna pengar och polackerna hållas borta, antar jag.

2. P
    Medlem Nivå 5
  3. F
    Medlem Nivå 9
    Tack för svar men jag förstår inte hur en adapter skulle kunna lösa problemet. MMA:n har för liten "mutter" (eller vad det kallas på såna här don) för att passa på Push-12:an, se en ev. adapter skulle så vitt jag kan se göra att termostaten kom längre ifrån ventilen och då når den inte stiftet.

Det verkar förresten inte bara vara "mutterns" storlek som skiljer. MMA:n har även plastklackar inne i fästet som sitter ganska långt inåt mitten och tycks krocka med den större av de två "muttrar" som sitter runt stiftet på Push-12:an.

Enligt killen på Uponor som jag pratade med är det Tour & Anderssons termostater med RSK-nr 480 91 97, 480 91 98, 480 91 99 och 480 92 00 (med kapillärrörslängd 1,25, 2, 5 resp 8 meter) som passar på Push-12 och inget annat.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Det är jag fullständigt övertygad om.
    Innan jag köpte pannan ringde jag tillverkaren och frågade runt lite, pratade laddomater och garantier, fick listpriset och namn på några återförsäljare och rörisar i trakten. Kommenterade det hela med att jag egentligen skulle vilja köpa pannan direkt för 15-17 istf 32 via grossist, återförsäljare och bla bla, fick svaret: Ja du, det vore den sista pannan jag sålde.
    Tack för hjälpen, betala i kassan.

Tillägg: Men slöfocken som strulade till det hela borde SKÄNKA dig termostatj-veln!!

5. P
    Medlem Nivå 5
    Kollade mitt förra inlägg, länken funkar ju inte riktigt välj golvärmesystem och pump och shuntgrupper så får du se hur adaptern ser ut. Det är ju ett stift som trycker igenom adaptern.

Edit

4809197 är ju en TA-TRV ventil på MMAs sida så har de adaptrar från TRV till MMA M28.
    Detta måste ju passa.
    Skänka någon termostat behöver han ju inte, bara adaptern.

6. D
    Anonym
    Köp den här trådlösa termostaten från Conrad istället (fraktfritt nu).
    Conrad WEB-butik (gå till www.conrad.se och sök efter "FHT 80b" om länken inte fungerar).

Då slipper du vänta på att du får termostaten och kan börja hamra upp din panel direkt. Har en kompis som har en sådan (då Push12an sitter i våningen under rummet) och det fungerar bra. Har själv sådana termostater till mina Push10or. Då kan man också fritt välja var termostaten skall sitta och prova ut olika lägen.

Du behöver en TA-adapter också. Tyvärr verkar Conrad inte ha den, men min lokala röris hade den. Om du inte kan få fram den (TA till 30x1.5) så kan jag skicka en till dig.

7. D
    Anonym
    Adaptrarna fungerar bra. De anpassar olika gängor/fattningar i de fall det behövs och stiftet förlängs i motsvarande grad. Se här hur de ser ut (just den här tror jag är den som skulle passa till termostaten som jag föreslog ovan).