Byggahus.se

Simpla elradiatorer?

1. W
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    har följt många trådar här ang reglering av elradiatorer och konvertering mm.
    Har ännu inte bestämt mig hur jag ska göra men det lutar åt att byta mina fula gamla elradiatorer mot nya och komplettera med reglersystem. Blev mycket nyfiken på IQ-Therm.
    Men eftersom jag ska byta radiatorerna och använda reglersystem så behöver jag ju inte så avancerade radiatorer, det sköter ju reglersystemet. Vill ha oljefyllda och ca 1100 mm breda radiatorer. Har ni ngn modell som ni kan rekommendera?

//WSP

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Skulle ALDRIG rekomendera oljefylda element till någon. Däremot kan jag rekomendera IQ-therm och med dom han du köpa dom billigaste elementen du hittar. Det enda som du ska ge akt på är att dom har nog stor effekt minst 80 watt/m² gärna större för ju större effekt ju mindre varma blir elementen och energiförbrukningen har ju inget med elementens effekt att göra.

3. D
    Medlem Nivå 5
    Titta även på de kända märkena och jämför. Nobö och Siemens har egna "riktiga" reglersystem. Då slipper du en massa sladdar på väggarna och de har bra utbyggnadsmöjligheter.

4. C
    Medlem Nivå 14
    som du själv skriver så behöver du inte så avanserade radiatorer = skippa det där med oljefylda, det skapar ju bara en tröghet i systemet. o byt bara ut dom du måste, då dom du har klarar jobbet.