Byggahus.se

Vattenmantlad nordic + nyproduktion

1. maggielee
    Medlem Nivå 4
    Hej

Sitter i startgroparna att bygga ett nytt LBhus och funderar på en vattenmantlad braskamin som jag kan koppla ihop med golvvärmen. Då speciellt på nordic värmesystems braskaminer.

Jag vet att det finns en del på forumet som kört med en sådan lösning. Men jag skulle vilja veta vad ni fick hosta upp för hela lösningen, inte bara för själva braskaminen, dvs: skorsten, arbeten, dockningssats...ja allt.

hur ser återbetalningstiden ut på ett sådant sytem?

nåja, tacksam för svar /magnus

2. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Jag har svårt att förstå vitsen med en vattenmantlad vedeldad braskamin. Det måste gå åt en ohygglig massa ved som man måste pytsa in i braskaminen stup i kvarten. Och även om kaminen är vattenmantlad så går det fortfarande ut en del värme i rummet, med risk att det blir för varmt i rummet där kaminen står men fortfarande är kyligt i de andra rummen.

Varför inte satsa på en pelletseldad vattenmantlad kamin istället? Det har vi. Mycket mindre besvär. Fungerar utmärkt och kaminen är trevlig att se på. Vår står mitt i huset i hallenoch det är mkt trevligt att mötas av flammande lågor när man kommer in genom dörren. Vår kamin är ansluten till en ackumulatortank där förutom golvvärmen även varmvattnet tas ifrån. Men det går alldeles utmärkt att bara ansluta kaminen till golvvärmen.

Inte helt billigt. Vi köpte dessutom en mkt dyr kamin från tyska Wodtke. Totalt inkl. ack.tank, skorsten, laddomat, installation,shuntar, mm kostade det hela uppåt en 75.000 kr. Men då har vi både varmvatten och uppvärmning. Detta är vår enda uppvärmningskälla.

3. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Det beror väl på lite vilken kamin man har. Brorsan har köpt en kakelugnspanna som han ska koppla till en tank och sedan docka mot flvp. Den ska ge tror det va 15 Kw på vattnet och 2 Kw i strålningsvärme. Det är ganska stor eldsstad i den så man behöver nog inte springa så ofta för att hålla fyr i den. den kommer även att stå mitt i kåken vid trappan till öv, vilket gör att mycket av värmen från den kommer att leta sig dit.

4. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Jo, en kakelugnspanna är ju en helt annan sak än en braskamin.

5. maggielee
    Medlem Nivå 4
    enda problemet är att jag inte hittat nån snygg pelletskamin ännu... Sedan så har jag ingen aning om hur en pelletseld ser ut/luktar/låter osv.