Byggahus.se

Hur mycket energi lagrar sand?

1. P
    Medlem Nivå 5
    Jag har skaffat mig ett fritidshus som jag fixar för åretrunt boende innan jag börjar bygga helt nytt hus. Jag har en insats i öppna spisen som ger bra med värme men bara så länge man eldar. Jag har golvvärmeslang liggandes som jag tänker lägga in och värma med hjälp av en kopparslinga i kaminen kopplat till en varmvattenberedare. Enkelt beskrivet. (jag är rörmokare så jag har mina knep :) Hur som helst, mitt mål är att använda så lite el som möjligt och ändå hålla minst 20 grader inne. Insatsen är på 9 kw och inga som helst problem att hålla varmt även när det är -25 så länge jag eldar. Jag antar att 3kw kommer räcka till de flesta dagarna på året, dvs 3x24=72kwh på ett dygn. Mellan 17-22 eldar jag och sista brasan slocknar kl 00.00 då har jag 15 timmar kvar tills jag eldar igen. 12kwh finns lagrat i varmvattenberedaren och räcker då 4 timmar. 11 timmar kvar. Golvvärmeslingorna kommer ligga i ett 2cm tjockt lager sand och ett lager plåtskiva på toppen varpå clickgolvet kommer ligga. Ca 800 liter sand kommer det finnas på golvet. Jag kan inte hitta hur mycket värme sand lagrar. Vatten lagrar ca 60 watt per liter om man kan utnyttja 50 grader. Sanden på golvet kommer kunna vara minst 40 grader(för varmt jag vet men golvet och hela huset ska rivas om några år och ingen kommer vistas på golvet mer än en timme så ingen lär bli sjuk heller) och då kan jag utnyttja 20 grader. Så frågan är helt enkelt hur mycket energi sand lagrar? Anta att det är hälften av vatten så kommer sanden lagra 24kwh dvs 8 timmar. Bara 3 timmar som elpatronen behöver gå för att hålla 20 grader inne. :)

2. Faidros
    Medlem Nivå 10
  3. P
    Medlem Nivå 5
    Klockrent svar. Tack!

Var inte så mycket som jag trodde men lite allefall. Blir nog ändå att släpa hem en gammal oljetank och isolera in bakom huset som acctank.