Hej,

Håller på och utökar min vedanläggning med en extra ackumulatortank på 2500 liter för att få tillräcklig vattenvolym. Den nya tanken har jag ställt i garaget och dragit kulvert in till pannrummet. I och med detta måste jag också utöka min expansionsvolym.

Nuvarande öppna expansionskärl sitter i huset ovanför pannrummet och är på 70 liter. Det är väldigt trångt på vinden där det sitter och det blir väldigt bökigt att byta ut det mot ett större eller placera ett nytt parallellt med det.

Går det att koppla in ett extra öppet expansionskärl till tanken i garaget och ha det där eller måste all expansionsvolym vara kopplad i närheten av pannan? Kärlet i garaget och huset kommer i så fall sitta på samma nivå eftersom jag har ett enplanshus.

Mvh
Lennart

Redigerat:
Problemet är att kärlens höjd måste vara mer än tryckfallet i kullverten när du kör pumpen. Dvs risken är stor att vattenytan ligger några meter högre i den byggnad du pumpar vatten till när kulvertpumpen går.

Det låter ju självklart när du säger det :)

Det är naturligtvis lättare att utjämna undertrycket genom att ta in luft (sänka ytan) i expansionskärlet jämfört med att suga vatten genom kulverten...

Då är det bara upp på vinden och pussla.

Tack!

/Lennart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.