Hallå. Jag håller på att bygga nytt. 100m2 undervåning och 50m2 övervåning.

Enligt min entreprenör räcker det gott och väl med vårt värmesystem. Bottenvåning: Bergvärme/fråluft pump som matar golvvärme samt en braskamin. På övervåningen har vi oljefyllda elradiatorer.

Jag har påpekat att vi kanske skulle installerar vattenburen värme på ovanvåningen åtskilliga gånger, men entreprenören har försökt övertyga mig varenda gång att det inte är ekonomiskt försvarbart.

Min fråga nu är hur man lättast förbereder för vattenburen värme på ovanvåning, om vi någon gång i framtiden kommer fram till att vi måste byta elradiatorerna.

Jag vill helst dra rör från panna till varje rum på ovanvåning, dock inget som ansluts. Hur gömmer man undan rören snyggt så att man lätt kommer åt dem när ev anslutning ska ske?

Det är inte snyggt med två rör som sticker upp från golvet..... Någon som har bra förslag?

Ska du ändå förbereda ser jag ingen anledning till varför du inte skulle gå hela vägen och installera vattenburet på övervåningen.

Merkostnaden kan i det fallet inte bli särskilt stor med tanke på att du bygger nytt. Den stora kostnaden är rimligtvis att dra upp rör till övervåningen vilket är det du vill göra som förberedelse.

Jag hade i ditt ställe valt att dra fram och installera vattenburna element direkt.

Hmm, nu när jag läser ditt inlägg en andra gång blir jag lite mer tveksam.

Är det öppen planlösning på övervåningen?

Eftersom du bara har 50 kvm på övervåningen så borde den största delen av värmen för den komma från överskottet av uppvärmningen på undervåningen. Det är bara om det är riktigt kallt som du behöver stödvärme från elementen på övervåningen och det bör inte bli ofta med tanke på var du bor.

Bör tillägga att jag själv har enplanshus, så jag har ingen praktisk erfarenhet av problematiken i ditt fall.

Det är så att entreprenören redan har börjat projektera och minsta ändring kommer att kosta.

Jag har också tänkt på att elradiatorerna inte kommer att arbeta så mycket eftersom det är varmt i skåne. Men samtidigt så skulle det kännas skönt att förbereda till en framtida konvertering. Elpriserna kan ju se ut hur som helst om några år.

Ev skulle man kunna få rörläggaren att dra de extra rören i väggarna när han ändå gör allt annat. Rören göms undan snyggt, gärna helt. Och i framtiden tas de enkelt fram.....

när jag köpte mitt hus så va det elradiatorer på öv jag va ju inte så glad åt det men som tur hörde jag av grannar med samma hus mod att det finns rör dragna i trossen, nu är det vatten buret på öv
så jag tycker att du bör ha vatten radiatorer på öv

Det är ju som du säger att om du kan få rören dragna i väggarna till övervåningen så är mycket vunnit den dagen du eventuellt vill övergå till vattenburet. Det är dessutom bra mycket lättare att få in dem i väggen när man bygger huset jämfört med att göra det senare i ett färdigbyggt hus...

Att bara dra upp rören utan att koppla in dem borde väl inte kosta en förmögenhet om du kan prata med rörläggaren så det låter som en bra idé.

Mvh
/Lennart

Frågan kvarstår hur man gömmer undan rören lite snyggt. Finns det lösningar för det? Så att de inte syns förrän de ska användas?

Oneoff skrev:
Frågan kvarstår hur man gömmer undan rören lite snyggt. Finns det lösningar för det? Så att de inte syns förrän de ska användas?
Egentligen behöver du inte bekymra dig, Rörläggaren klurar ut en snygg/bra lösning när det är dags för vattenburet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.