Två händiga människor med hjälp av mkt händig svärfar har fått problem med eldstaden.

Bakgrund:
Vi har ett hus från 30-talet där en av kakelugnarna på nedre botten knackats bort. Kvar i hörnan av rummet är ett litet "lock" i taket . På båda sidor om denna hörna så finns tapetserad murstock som sträcker sig ca 1 meter ut på vardera sida. Huset är av typisk funkis-planlösning, vilket innebär att detta rum är en fjärdedel av husets totala botteplan och att det finns en liknande eldstad i de andra fjärdedelarna.

Vi bestämmer oss för att i detta rum installera en camin av typ Contura 550A. Denna ansluts uppåt eller bakåt, och vi bestämde i samråd med de som lagat rökkanalerna och sotaren att bakåt var "finare".

Vi har anlitat en firma som satt i syrafasta rör i kanalen. Detta rör lät vi de dra ut som en "snabel" genom kanalen som kommer ut i takets hörn. Röret hängde då fritt från tak till ca 50 cm ovan golv och säkrades sedan upp med stålband och skruv i murstocken för att inte kunna röra sig.

Vi klädde in röret i isolering och hönsnät för att värmen inte skulle bli allt för hör. Enligt sotaren skulle detta räcka.

All tapet skrapades bort så att det enbart var murstock synligt bakom röret. Efter detta så murade vi upp en vägg med lecablock tvärs över hörnet. I nederkant och överkant lät vi det vara en glugg stor nog för att sätta fast ett fint fläktgaller så att luft kunde sugas in i nederkant och komma ut där uppe. När hela väggen var murad så satte vi fast mineritskiva för att få en fin fasad på det hela. En mineritskiva klövs också på längden för att sättas upp på vardera sida om det vi murat upp. Mineritskivan har målats med ett speciellt vit klet som är lite kornigt, ämnat för just att futsa spisar med.

Problem:
Mineritskivan har satts fast med något som heter "Sikaflex" och skulle vara bra enligt säljaren. Lim som liknar silicon och skulle vara bra upp till 120 C. Detta var det bästa, men frågan är om det inte blir mer värme än så?

Nu säger nästa sotare vi talat med att man måste ha TVÅ lager av isolering och hönsnät kring det syrafasta röret och att det annars blir 800C!?!?!?!

Skall vi riva hela väggen (som tagit min sambo flera dagar att pilla med). Elller skall vi gå på den första sotarens rekomendation, dvs ett lager isolering och hönsnät, och ljuga för sotare nr 2 och säga att det är två lager??!?!

Hur varmt kommer det att bli i denna "trekant" som vi murat upp?

Till att börja med kommer du endast upp i temepraturer på 800 grader vid en soteld eller liknande. Jag har inte hört talas om någon form av eldstad som ger dig rökgastemperaturer på över 800 grader. Det låter jättehögt. Enligt typgodkännandet på din spis talar man om rökgastemperaturer på ca 350 grader. http://www.contura.se/modeller/pdf/c500_Typg022203.pdf men detta förutsätter iofs att du eldar enligt instruktionerna också. Många lastar in så mycket som eldutrummet rymmer, vilket ibland är långt ifrån vad som är rekomenderad vedmängd (läs antal kg/eldning).

Normal isoleringstjocklek för ett liknande stålrör brukar vara 2x50 mm stenullsnätmatta om jag inte missminner mig. Men det har med ditt avstånd till brännbart att göra. Jag är ingen expert på relgerna kring eldstäder (har en egen fråga ut om just liknande) men jag vet att det finns ju schaktlöstningar där du har oisolerade rör med luftschakt som "isolering". Det är inget absolut måste med en viss isolerinstjocklek utan beror på avståndet till brännbart material. Tror att med 100 mm isolering har du sedan krav på ytterligare 50 mm (eller är det 100mm?) till brännbart material. Men som jag förstår din lösning har ni endast den befintliga gamla murstocken och nya lecablock i närheten. Dessutom en luftcirkulation från botten till topp på er murade vägg vilket kommer att kyla utrymmet. Det låter i mina öron ypperligt bra, och jag skulle personligen inte oroa mig det minsta.

Om den sotare som ska besikta det hela tycker det är ok, så är det väl bara att köra!

Precis, det är enbart icke brännbart material. Renskrapad murstock på två sidor (kvadraterna) och "hypotenusan" är uppmudade lecablock.

Jag håller med om att det låter ypperligt... Ja, ända tills sotare nummer två (han som skulle komma och besiktiga) säger att vi måste ha två lager isolering. Min sambo ringde nu också till en tredje sotare i ett annat distrikt och han hade en tredje åsikt om det hela. Suck!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.