'Helt klart ska du stänga pannan, Varför stå o underhållsvärma vattnet när ingen använder det??

vedeldaren skrev:
Man måste spara energi om man stänger av tex en elpatron i några dagar.

Det tar mer energi att hålla temeraturen på en hög nivå än på en lägre.

Energin som åtgår för att värma upp vattnet när det har kallnat ner skulle du få tillföra ändå plus lite till om du lät vattnet hålla en högre temperatur.

Kan också tillägga att nattsänkning sparar energi.
Jag testade att slå av pannan. När jag kom hem så låg den på 30grader och det kostade mig 9 kwh att få upp den till 60grader vilket är driftstemp för elpatronerna.

Har mätt att varmvattenberedaren drar 20 kwh dygn.

Det blir alltså betydligt billigare för mig att stänga av pannan när jag åker bort.

Att stänga av panna eller inte beror till stor del på hur mycket förluster man har i pannan. I min anläggning, panna från 1978 med pelletsbrännare mot ackumulatortank, så har jag upptäckt att pannan kyler ner tanken bakvägen. Jag skall installera en backventil för att åtgärda det, men jag stänger av kopplingen mellan pannan och tanken manuellt så länge samt startar brännaren manuellt. Jag räknar med att spara åtskilligt på detta. Tyvärr är det ca 200 liter vatten i pannan där energin bara försvinner, men det blir troligtvis ändå billigare. Hade dock varit bättre med en mindre volym.

Har man en nyare panna gissar jag att det är mindre förluster och då spelar det kanske ingen roll om man stänger av pannan eller inte vid kortare frånvaro? Är man borta en vecka så skall man stänga av i vilket fall är jag övertygad om.

På vintern är det en annan fråga, då vill man ha hyfsat varmt även när man är borta, kanske sänka till 15 grader möjligtvis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.