Jag är rudis inom pannområdet och har två frågor:

1) T estar att köra med elpatron istället för pellets under sommaren. Innan pellets eldade jag med flis och när jag då körde på elpatron så körde den på panntemperatur 60 grader vid el och 75 grader vid flis. Vid pelletseldning så kör den ppå 80 grader, men när jag växlar över till elpatron så kör den inte längre på 60 grader utan på 78 grader. Hur sänker jag den temperaturen manuellt?

2) Jag har två elpatroner, en på 6kw och en på 3 kw. Tidigare har jag kört på båda. Ska jag fortsätta med det eller vad händer om jag bara kör på 6kw eller 3 kw?

Hej!
Ja, du måste ju ha en termostat för elpatronerna om du nu tidigare kunnat haft 60 grader inställt. Eller är det samma termostat? Nej, det kan det väl inte vara. Har du någon bild kanske?
När det gäller en eller två elpatroner blir det ingen annan skillnad än att det tar längre tid med lägre effekt. Energiåtgången är ju densamma i alla fall - i alla fall teoretiskt. Jag vet inte hur det är kopplat men det kan vara så att de styrs i serie. Först går 3'an in sedan 6 och slutligen båda när det är störst effektbehov. Men som sagt...det är svårt att veta utan bild.

Hej,
Jag hade en termostat där det stod gradantal angivet.
Den var inställd på 75 grader när jag körde flis, men slog jag över till elpatron så gick pannan bara upp i 60 grader, trots att termostaten stod inställd på 75 grader.

När pellets installerades ersattes termostaten med en ny (?). Det är en vit box med ett vred på men där det inte står gradantal. Pannan ska vara inställd på 80 grader när jag kör pellets enligt leverantören som ställde in den på det. Men kruxet är att när jag nu går över och kör på elpatronerna så värms pannan upp till 80 grader då också. :confused:

Bifogar bilder.

Elpatronerna är kopplade till de två metalldosorna på var sin kant under den vita boxen, men mig veterligt så skruvades inte på dessa vid pelletsinstallationen.

• DSC00005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!
Det är bra med bilder för då är det lättare att förstå men samtidigt blir det mer frågor... ;)
Är det inte själva elpatronerna man ser på pannans framkant? Eller är det någon typ av termostater? :confused:
Elpatronerna måste ju ha någon slags styrning och de är kanske ihopkopplade med pelletstermostaten nu?
Det verkar lite konstigt men det kan ju vara så...fast troligast är att de har en egen termostat någonstans.
Om du har elpatronerna inkopplade nu och de ger ca 80 grader vilket är samma som pelletstermostaten...har du provat att justera den termostaten? :confused: Då ser du ju om det är den som styr elpatronerna. Du kan "smyga kabel" också och se var sladdarna som går från/till pelletstermostaten är inkopplade i andra änden så att säga.
Det kan vara bra att ha lite gradering på pelletstermostaten också och eftersom installatören var väldigt snål med detta får du fixa det själv så gått det går. För även om pelletsbrännaren ska vara inställd på 80 grader är det bra att ha detta markerat.

Crille68 skrev:
Är det inte själva elpatronerna man ser på pannans framkant? Eller är det någon typ av termostater? :confused:
Jo, det måste vara elpatronerna, går ledningar från dessa till strömbrytarna på väggen. Det finns ett vred mitt på varje patron, som man kan ta en tång och vrida på, dock utan några streckmarkeringar eller så, kan det möjligen vara termostaterna för respektive elpatron? Men kan man i så fall ställa de på olika gradtal på varje patron. Och frågan är varför pelletsinstallatören skulle ha varit på dem? :confused:

Elpatronerna måste ju ha någon slags styrning och de är kanske ihopkopplade med pelletstermostaten nu?
Det verkar lite konstigt men det kan ju vara så...fast troligast är att de har en egen termostat någonstans. :
Frågan är dom om pelletstermostaten är den vita dosan, men jag provade att skruva på den svarta ratten, men då skruvar man av den och under den gömmer sig något som ser ut som någon form av återställningsknapp.
Om du har elpatronerna inkopplade nu och de ger ca 80 grader vilket är samma som pelletstermostaten...har du provat att justera den termostaten? :confused:
Frågan är bara hur man justerar den termostaten, hittar helt enkelt inget mer vred på den vita dosan.

Hej!
Ja, då är det nog bara att justera termostaterna med en tång och se om du kan göra ngn markering på axeln så att du kan göra små streck på termostaten som temperaturmarkeringar.
Det kan ju vara bra att ha dem olika inställda, tex 60/65 grader på 3/6 kW patronerna. I alla fall sommartid när de bara värmer för varmvatten.
Pelletsnissen kanske vred ned dem lite på en höft i fall du alltid hade dem inkopplade? Man vet aldrig vad folk tänker... :rolleyes:

Den svarta ratten borde ju vara en termostat eller så är det bra på/av för pelletsbrännaren. Det finns kanske ingen justering på pelletsbrännaren? :confused: Man kan ju tycka att bör kunna gå att ändra inställd temperatur men det är kanske inte så på din modell? Men är det så att brännaren alltid bör vara på 80 grader så kanske det inte går att justera hit och dit. :confused: Knappen under locket är troligen en återställningsknapp till överhettningstermostaten. Jag vet inte, men det måste ju finnas en överhettningstermostat som extra säkerhet. Det brukar det finnas på elpatroner/elberedare också.

Tack för svaren Crille,
Jag ska testa och vrida med tången och se vad som händer. Får väl försöka vrida dem lika mycket båda två, men det kanske inte spelar någon roll om jag bara vrider den ena? 60 grader på elpatronerna funkade alldeles utmärkt i vinterkylan då jag bytte till pelletsen och det blev ett litet glapp som jag fick köra med el.

Ska kolla om det finns någon termostat på själva brännaren.

Återkommer med rapport!

Hej,
Efter lite trixande har jag nu fått ner elpatronerna till 60 grader.
Har mätt förbrukning som nu ligger på 30 kwh/dygn, där hushållselen står för 10 kwh. Det innebär ca 20 kwh/dygn för enbart varmvatten, vilket tydligen är lite väl mycket .

Vi är två vuxna + bebis och bor i ett hus på 170m2.

Hej!
Bra att det lyckades med lite trix! :D
Jag har själv ingen exakt koll vad det bör gå åt i el för varmvatten. Men jag har för mig att jag läst att det i en modern och fin varmvattenberedare inte går särskilt mycket.
Har man däremot som du gamla elpatroner med beläggningar som värmer en större volym med mer förluster går det som sagt mer.
Vi har precis samma sak här hemma där en elpatron sitter i en värmepumpvarmvattenberedare med trasig kompressor = ren eldrift. :( Denna är full av beläggningar och avlagringar kan jag tänka mig då den är 21 år gammal och vi har eget vatten med mycket järn och kalk. Vår förbrukning låg senaste månaden på "exakt" samma som du har; 1000 kWh. :(
Du får räkna på hur lång tid det tar innan du tjänar in en separat VVB eller om det är lönsammast att köra pellets även sommartid? :confused:

Skönt att man inte är ensam då :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.