Jag har köpt ett hus,som har för höga fuktvärden under golvet. Det är ett 70 talshus med ingutna reglar i betongen. så jag måste byta hela golvkonstruktionen. Idag är det direktverkande el samt värmepump och en kamin.Jag hadde tänkt att byta ut el-elementen mot vattenburet el till golvvärme. Nu till frågan,vad tycker ni att jag ska montera ? golvvärme el element ?.Problemet med golvvärmen är att jag kan bara få ca70mm frigolit under den gjutna kakan med värmeslangen.

Det sägs idag att man skall ha 20 cm isolering under golvvärme-golv. Annars letar sig värmen ut fel väg = höga förluster. Det sägs också att man kan få kondensproblem i golvet/grunden om man har för lite isolering.

Gjorde själv detta i ett uthus för många år sedan och fick heller inte plats med mer än 5-7cm isolering. Tänkte att värme stiger, så det kan ju inte vara ett problem. Men, det är höga uppvärmningskostnader för det golvet jämfört med andra så det var inte en bra ide. Så mitt råd är att inte lägga golvvärme, utan installera radiator med fläkt för att få bra värme. Fläkten gör att även golvytan blir varm och man behöver mindre antal radiatorer. Men det låter lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.