Jag håller på att knåpa ihop ett budgetsystem mest för skoj skull och har en fundering kring om jag har tänkt rätt i detta fall.
Det handlar inte om något primärt uppvärmningssystem.
Kaminen med seriekoppplad rökgasväxlare beräknas ge max 10 kW på vattnet.
Självklart är en färdig laddomat bättre, men en sådan kostar dubbelt så mycket som jag betalt för hela systemet nedan.
Tanken är att vattnet skall cirkulera i kaminen och rökgasväxlaren tills det uppnår 70º då termostaten öppnar och en del vatten börjar gå genom tanken.
Backventilen hindrar vattnet från att självcirkulera efter avslutat eldning.

Kommer det funka som en enkel laddomat?

Behövs en strypning på bypassledningen för att förhindra att vattnet alltid tar den vägen även vid öppen termostat?


Koppling.JPG
 
_ap_
var något sådant som dom första BoRö pannorna var kopplade, med biltermostat och allt ;)
en strypventil på bypassen är nog ett måste annars får nog vattnet problem att hitta rätt!
Lycka till!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.