3 737 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
köldbärarvätska?
Hej jag har lagt ner 500m markvärmeslinga och tänkte börja avlufta den till veckan och sedan fylla på med köldbärarvätska.
Jag ska fylla den med 1liter färdigblandad köldbärarvätska per meter enligt instruktion och enligt min kommun så får man bara ha etanolbaserade köldbärarvätskor i slangen.
Jag antar att en liter färdigblandad köldbärarvätska är 30%ig etanol eller är jag helt ute och cyklar?
Så jag tänkte köpa 100%ig etanol och blanda 1liter etanol och 2 liter vatten och sen pumpa slangen full efter att jag har avluftat den. (det är dock två slangar på 250m vardera så jag får ta en slang i taget).
Jag ska fylla den med 1liter färdigblandad köldbärarvätska per meter enligt instruktion och enligt min kommun så får man bara ha etanolbaserade köldbärarvätskor i slangen.
Jag antar att en liter färdigblandad köldbärarvätska är 30%ig etanol eller är jag helt ute och cyklar?
Så jag tänkte köpa 100%ig etanol och blanda 1liter etanol och 2 liter vatten och sen pumpa slangen full efter att jag har avluftat den. (det är dock två slangar på 250m vardera så jag får ta en slang i taget).
Ok, ska tänka på det, tänkte koppla in slangen in i pumpen och den andra delen av slangen sätter jag på en dränkpump i ett stort kar och så låter jag vattnet rinna tillbaka från pumpen och ner i karet. Jag antar att jag kan se ifall jag fått ut all luft ifall det fortfarande kommer små bubblor. Ok tack iallafall, skönt att någon kunde bekräfta det jag funderade över.
Klicka här för att svara