Bygger badrum och planera mitt bygge av värmegolv nu. En butik tycker att jag ska lägga råspont med en glipa var 20 cm för att lägga ner en bockad plåt och slang där och på detta sen en golvgips ( vilket man inte får använda längre) Men om vi tänker spånskiva i stället. Försvinner dte inte onödigt mycket värme neråt då? Är det kanske bättre att lägga en färdigfräst spånskiva och sen plåt och rör och nån tunnare skiva över för att sen spackla golvet? Det borde väl bli mindre värmeförlust?

Det rätta är att flytspackla in slangen utan plåtar. Först lägger du tex spånskiva.

Okej.. Jag är som en tratt och suger åt mig alla tips. Att lägga spackel på plåten vet jag att det inte är bra, men ska man alltså inte använda "värmeplåtarna?
Man hör så många olika saker från olika ställen man besöker. Det som jag tänkte var rimligt var just nånt golv med springor och om man använder plåt så ska man lägga nån skiva över och sen spackla eftersom spacklet inte fäster så bra i plåten.. Har du nån länk där det står lite om exakt detta? Helt klart enklare att göra som du tycker, men jag vill ha lite kött på benen.
Tack så länge

Om du går in på uponor.se finns det anvisningar för olika golvkonstruktioner.

Plåtens funktion är att leda värme från slangen och fördela den under golvytan, flytspackel leder värme så bra att det inte behövs.

klarar spånskivan flytspacklet då? map fukt...

Har inte läst om om detta än, men om det är en godkänd golvspån för badrum så ska det väl inte vara några problem. Spacklet är väl fuktigt tills det härdat, sen blir väl skivan och spacklet ett sammansvetsat lager. tack för länk tipset, ska kolla när jag fått barnen i säng ;)

Jag förutsätter att du har ett betonggolv som underlag, annars fungerar nog inte det där med flytspackel nåt vidare. Det krävs att du har ett rörelsefritt underlag om du ska flytspackla, och har du ett träbjälklag under, så måste bjälkarna ligga på c-c 400 i stället för det normala c-c 600.
Du kan komplettera ditt träbjälklag med ytterligare bjälkar om det är ett "c-c 600-bjälklag, sedan kan du montera en 22 mm golvspånskiva och behandla den med fuktspärr innan du flytspacklar in slangen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.