866 läst ·
2 svar
866 läst
2 svar
Välja värmepump
Vår värmepump, en ekektro standard 480, gick sönder i helgen. Det är en frånluftsvärmepump från 1991 så det är dax att byta ut den mot något nytt. Min lokala firma föreslog att vi sätter in en ny ivt 490 som dom är återförsäljare för. Surfade runt lite och det verkar som om vi skulle behöva lite mer effekt än vad 490:n levererar för att värma vårt hus på vintern utan att behöva utnyttja elpatronen för mycket. Huset är 200 kvm, byggt 1991 och relativt välisolerat tror jag. Vi brukar göra slut på totalt 18-24000 kw med den gamla anläggningen, så det lönar sig knappast med bergvärme. Såg att det finns en pump som heter comfortzone ce50 som levererar 5 kw jämfört med 2 kw för IVT 490. Skall man satsa på en sådan i stället?
Det ska jag göra
Tror till och med att du ska ha en ce65 eftersom ditt hus är över 180 kvm. Ta hjälp av ett proffs som kan räkna ut vilken du ska ha. Det finns både för- och nackdelar med denna pump.. precis som det är med allt annat. Det har något högre ljudnivå än "vanliga" flvp:ar. Hur mycket mer vet jag inte själv. Men eftersom jag kommer att placera min i tvättstugan i hörnet längst bort från allt annat, så spelar det ingen större roll. Tvättmaskin och torktumlare låter ju det med. Den är också avsevärt mycket dyrare än en nibe, IVT eller andra liknande.. Ligger runt 70' för en ce65. Den största fördelen är effekten. Du ska klara dig mycket bra med en ce50/65:a med några få dagars undantag. Om du har öppen spis, så eldar du på lite extra och då bör du klara dig utan tillskott... Läs mer om comfortzone på värmepumpsforum http://www.varmepumpsforum.com/
Tack för länken. Där var det lätt att spendera några timmar.
Synd att dom inte verkat få till ljudnivån på CZ. Vi har masterbedroom ovanför tvättstugan där pumpen står så jag gissar att det kan bli störande. Kanske skall satsa på IVT:n+braskamin i stället.
Klicka här för att svara