4 571 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
PEX-kulvert i markrör?
Av flera anledningar befinner jag mig i situationen att jag vill förbereda en möjlig framtida kulvert under en platta som ska gjutas inom kort. Dvs inte lägga ner kulvert nu, men ev i framtiden.
Jag funderar på om det är möjligt att lägga ner ett 110 elller 160 mm markrör och sedan trycka igenom kulverten när/om det blir dags. Ytterdimension på kulverten lär i så fall ligga på ca 91 mm och det är bara raksträcka på ca 5 meter.
Är det någon som har erfarenhet av PEX-kulvert? Är min tanke överhuvudtaget möjlig?
Jag funderar på om det är möjligt att lägga ner ett 110 elller 160 mm markrör och sedan trycka igenom kulverten när/om det blir dags. Ytterdimension på kulverten lär i så fall ligga på ca 91 mm och det är bara raksträcka på ca 5 meter.
Är det någon som har erfarenhet av PEX-kulvert? Är min tanke överhuvudtaget möjlig?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Att böja själva kulverten 5 m inunder plattan är nog fullständigt omöjligt, 5 m rakt in är besvärligt nog så förbered med ett 160 mm rör och en låda/grop.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Bara ett förtydligande, med 160 rör får man plats med en stropp runt kulverten så man kan dra och skjuta samtidigt.
Protte
Protte
Klicka här för att svara