Hej!
Måste bara bekräfta en sak.
Då man vill byta ut dessa vred till lite nyare eftersom de gamla droppar.
Vågar man skruva av på plats, fånga vattnet som rinner ut då systemet blir "öppet" eller
måsta man tömma ur hela radiatorsystemet på vatten för att sedan byta dessa vred??
Vore tacksam för svar!
Bifogar en bild på det gamla gamla gamla gamla vredet.
Måste bara bekräfta en sak.
Då man vill byta ut dessa vred till lite nyare eftersom de gamla droppar.
Vågar man skruva av på plats, fånga vattnet som rinner ut då systemet blir "öppet" eller
måsta man tömma ur hela radiatorsystemet på vatten för att sedan byta dessa vred??
Vore tacksam för svar!
Bifogar en bild på det gamla gamla gamla gamla vredet.
Jag vet inte hur du tänkt göra, jag hade likadana vred och bytte snabbt och enkelt ut allihop med hjälp av utbytesinsatser frå www.mma.se
Bara ett tips!
Bara ett tips!
Åtgärd för att få det att sluta att droppa.
Wertok - men jag antar att du likväl har gjort som föregående talare. Tömt systemet för att kunna byta, ellerhur!
Men visst att det är samtliga vred som ska bytas ut.
Det läcker som sagt inte i fattningen mellan rör och radiatorvred.
Det måste ju vara någon typ av packning som är kass i innanmätet.
Givetvis hade ju det bästa varit att bara byta ut någon typ av o-ring för att kunna
bibehålla det gamla.
Wertok - men jag antar att du likväl har gjort som föregående talare. Tömt systemet för att kunna byta, ellerhur!
Men visst att det är samtliga vred som ska bytas ut.
Det läcker som sagt inte i fattningen mellan rör och radiatorvred.
Det måste ju vara någon typ av packning som är kass i innanmätet.
Givetvis hade ju det bästa varit att bara byta ut någon typ av o-ring för att kunna
bibehålla det gamla.
Jag skulle kunna tänka mig att det sitter nån typ av grafitsnöre eller något liknande innanför mutter som man kan spänna, detta borde man kunna få dit lite nytt av utan alltförmycket vatten spill tycker jag.
Ja tömma är det som gäller. Eftersom det droppar måste du komma åt och då är det tömma som gäller.
På dessa vred finns det ingen o-ring. För att få dem täta så lossar man muttern och lindar ett lämpligt antal varv med lingarn på axeln samt åtrmonterar muttern.
Har själv tätat sådan vred genom att linda gängtape runt axeln, så det fungerar även med detta. Men puritaner inom detta område föredrar lingarn. Valet är ditt.
Har själv tätat sådan vred genom att linda gängtape runt axeln, så det fungerar även med detta. Men puritaner inom detta område föredrar lingarn. Valet är ditt.
Stäng av pumpen möjligvis sätt ner trycket i systemet sen är det bara att lätta på den övre muttern lite håll med en trasa det värsta trycket sen byt ventil...finns det avstängningsventil såklart stäng den...annars står vattnet still med dom första åtgärdena
lycka till
lycka till
Medlem
· nästan mitt i sverige
· 89 inlägg
vi hade likadana vred. rörmokaren som bytte, tömde systemet på vatten å bytte sen.
har svårt att tänka mig att man skulle kunna "fånga" upp vattnet. men jag är inte sakkunnig i ämnet.
har svårt att tänka mig att man skulle kunna "fånga" upp vattnet. men jag är inte sakkunnig i ämnet.
Klicka här för att svara
