ej,
Vi har præcis flyttat ind i en villa från 1974 med direkt verkande el och har just installeret en Luft/luft varmepump.
I vor villa står en Parca Norrahammar 300 liters från 1974. Den virker fint, men koster mycke i el.
Min fråga er om vi skal bytta ut den nu eller vente til den går sönder?
Jag tænker kanske at sätte in en annan 200 eller 300 liters varmt vatte beredare. Vilken kan ni rekomandera? Vi er just nu 3 i familien men blir kanske 4 i fremtiden.
Tacksam for svar.
mvh Bigum

Vi har nyligen installerat frånluftsvärmepump i vårt hus med direktverkande el. Den gamla varmvattenberedaren från 1973 lät vi dock stå kvar i serie med frånluftsvärmepumpen. Värmepumpsinstallatören kunde inte se någon anledning att byta ut den.

Om man tänker efter så borde det inte löna sig att byta ut en varmvattenberedare som fungerar. Det går knappast att höja verkningsgraden när elen värmer vattnet direkt. Det enda man möjligen kan påverka är isoleringen och den är bättre på vår gamla beredare än på tanken i frånluftsvärmepumpen.

Förra månaden hann vi köra pumpen mindre än halva månaden och huset drog 100kWh mindre i augusti i år än förra året. Vi gör av med massor av varmvatten -- 5 i huset och ett stort badkar, så vi räknar med att göra en rejäl besparing med pumpen. Värmepumpen förvärmer varmvattnet till 55 grader och driver ett konvektorelement. Vi får se hur mycket vi sparar nu när det börjar bli kallt ute också. Dock var den primära anledningen till installationen att få fungerande ventilation så all besparing är bonus.

Brasklapp dock: Jag är en glad amatör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.