Byggahus.se

Framledning i botten på radiator?

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Det är möjligt att detta är en korkad fråga, men kan det vara så att våra "riktigt" gamla radiatorer kan ha framledningen i ansluten i botten och returen på toppen?

Jag har utgått ifrån cirkulationspumpens placering och räknat med att den sitter först i systemet och att det alltså är framledningen som går ifrån denna upp ifrån källaren.

Mitt problem är att jag bytt ut en av de "riktigt" gamla radiatorerna och kopplat på en ny i ett nyrenoverat rum och får ingen riktig värme på den radiatorn. Är rädd att jag kopplat in det omvänt. Det som jag trodde var returledningen blir också varmare snabbare än framledningen. Skulle det kunna vara så?

Hoppas ni kan hjälpa mig att klargöra detta. Är väl inte hela världen om jag måste koppla om det igen men jag vill vara säker innan jag gör det.

Mvh
    David

2. J
    Medlem · Nivå 6
    Kan mycket väl vara så att du kopplat fel. Även de som tar betalt för sitt arbete lyckas med det. Hälften av mina radiatorer i förra bostaden var felkopplade. Lösningen då var en extrakoppling för att svänga om så retur verkligen är retur och framledning är framledning.

Om du är osäker kan du säkert hyra en enklare värmekamera på Cramo, Ramirent mfl.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för inlägget. Dock så missförstod du nog min fråga.

När jag fråga om det "kan vara så" menade jag om det skulle kunna vara möjligt att returledningen blir varm snabbare än framledningen och även att cirkulationspumpen är placerad på så märkligt sätt att den först trycker vattnet igenom shunten innan det går ut i värmesystemet.

4. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Cirk. pumpen brukar oftast sitta på returledningen.