11 415 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
Rör för amatör
Sida 1 av 2
Hej!
Jag tänkte att försöka koppla ihop rör och element helt själv till ett centralvärmesystem med kökspanna och ackumulatortank. Kökspannan och acktanken tänkte jag att överlåta till en röris. Frågan är
vilken typ av rör passar bäst för en amatör. Rör som man använder pressverktyg till, hårda eller mjuka kopparrör, löda eller gänga och skruva, samt diameter på rör, räcker det med 12mm.
Tipsa också gärna om vilket som är billigast.
Jag undrar också om varför man använder radiatorkopplingssats till elementen? För att kunna justera in elementen eller handlar det om att det blir lättvindigt.
Till sist; vart köper man grejerna? Är det omtalade Rinkaby rör det billigaste.
En sak till; finns det någon bra kurslitteratur om konsten att pula med rör?
Hoppas på något lite svar
Jag tänkte att försöka koppla ihop rör och element helt själv till ett centralvärmesystem med kökspanna och ackumulatortank. Kökspannan och acktanken tänkte jag att överlåta till en röris. Frågan är
Tipsa också gärna om vilket som är billigast.
Jag undrar också om varför man använder radiatorkopplingssats till elementen? För att kunna justera in elementen eller handlar det om att det blir lättvindigt.
Till sist; vart köper man grejerna? Är det omtalade Rinkaby rör det billigaste.
En sak till; finns det någon bra kurslitteratur om konsten att pula med rör?
Hoppas på något lite svar
Hej
Jag tror att det bästa och billigaste alternativet är att använda hårda kopparrör ihop med hårdlödning.Har du inte tillgång till gassvets så har Jula börjat sälja mini gassvets för typ 1500
hittar inte den på deras hemsida men den finns i katalogen)
Pressverktyg o kopplingar är ganska dyra i förhållande till löddelar
Angående rör diametern så skulle jag inte använda mindre än 22mm till fram o returledningen och sen 15mm eller 12mm till enskilda radiatorer.
Radiatorkopplingsatsen är precis som du sa smidig å använda o ser snyggt ut.
Det är rinkabyror.se eller kanske byggbo.se som gäller för oss amatörer
Lycka till
Mvh Edin
Jag tror att det bästa och billigaste alternativet är att använda hårda kopparrör ihop med hårdlödning.Har du inte tillgång till gassvets så har Jula börjat sälja mini gassvets för typ 1500
Pressverktyg o kopplingar är ganska dyra i förhållande till löddelar
Angående rör diametern så skulle jag inte använda mindre än 22mm till fram o returledningen och sen 15mm eller 12mm till enskilda radiatorer.
Radiatorkopplingsatsen är precis som du sa smidig å använda o ser snyggt ut.
Det är rinkabyror.se eller kanske byggbo.se som gäller för oss amatörer
Lycka till
Mvh Edin
Man tackar för svaret.
Menar du att framledningen till elementen samt returledningen bör vara så stora som 22mm, medan de sk. småstumparna till och från elementen skall vara 12-15 mm? Har jag fattat dig rätt då? Annars så hade jag fått för mig att 15 mm skulle räcka till ett tvårörssystem med cirkulationspump. Äldre tiders ettrörssystem hade väl dimensioner kring 20-25 mm, eller? Kanske har jag fått detta om bakfoten.
Jag har också läst lite om pex-rör. Det blir väl inte så snyggt med sladdriga sådana plaströr som är synliga men det lär ha kommit ut pex-rör som är lite styvare, och som kanske funkade. Det är inget som du har någon erfarenhet om, eller?
Man skulle ju komma undan bra mycket billigare, i alla fall.
MVH Hasse K
Menar du att framledningen till elementen samt returledningen bör vara så stora som 22mm, medan de sk. småstumparna till och från elementen skall vara 12-15 mm? Har jag fattat dig rätt då? Annars så hade jag fått för mig att 15 mm skulle räcka till ett tvårörssystem med cirkulationspump. Äldre tiders ettrörssystem hade väl dimensioner kring 20-25 mm, eller? Kanske har jag fått detta om bakfoten.
Jag har också läst lite om pex-rör. Det blir väl inte så snyggt med sladdriga sådana plaströr som är synliga men det lär ha kommit ut pex-rör som är lite styvare, och som kanske funkade. Det är inget som du har någon erfarenhet om, eller?
Man skulle ju komma undan bra mycket billigare, i alla fall.
MVH Hasse K
Hej
Ja, du har fattat rätt.
15 mm räcker absolut inte.Det minsta du ska använda är 22mm rör!(gärna 28mm men dem är rätt så dyra)
Det är din värmekälla o inte vattenvolymen som avgör grovleken.
Med för klena rör så riskerar man att pannan kokar.
Gammla värmerörsystem använde ca 1"=inv. mått 30mm oavsett
om det var ettrörs eller tvårörs
Pex är skitbra alternativ sålänge man kan "gömma" dem men det är inget för synlig installation då det det precis som du sa blir sladdrigt och krokigt (inte så snyggt med andra ord).
Om det finns nya pex som är styvare vet jag inte men jag tvivlar på det.
Andra får gärna komentera det jag skrev för som sagt så är inte jag nå proffs utan det jag skriver är vad jag erfarit och det jag gjort o använt under min egen värmepumpsinstallation.
Mvh Edin
Ja, du har fattat rätt.
15 mm räcker absolut inte.Det minsta du ska använda är 22mm rör!(gärna 28mm men dem är rätt så dyra)
Det är din värmekälla o inte vattenvolymen som avgör grovleken.
Med för klena rör så riskerar man att pannan kokar.
Gammla värmerörsystem använde ca 1"=inv. mått 30mm oavsett
om det var ettrörs eller tvårörs
Pex är skitbra alternativ sålänge man kan "gömma" dem men det är inget för synlig installation då det det precis som du sa blir sladdrigt och krokigt (inte så snyggt med andra ord).
Om det finns nya pex som är styvare vet jag inte men jag tvivlar på det.
Andra får gärna komentera det jag skrev för som sagt så är inte jag nå proffs utan det jag skriver är vad jag erfarit och det jag gjort o använt under min egen värmepumpsinstallation.
Mvh Edin
Redigerat:
Hej!
Jo det finns nog antagligen många åsikter om det här.
Annars, argumentet att pannan skulle koka med mindre rör, begriper ja inte riktigt.
Jag kommer ju att elda mot en ackumulatortank med en shuntventil. Detta system borde väl se till att inte pannan kokade i alla fall. På övervåningen i min kåk är delvis det gamla värmesystemet kvar med riktiga baddare till rör (25mm utv)
Men på något vis så har du i alla fall kommit fram till detta. Kanske så finns det fler med åsikter i ämnet. Jag själv är ju en äkta amatör.
Tack i alla fall för dina åsikter.
Mvh hasse k
Jo det finns nog antagligen många åsikter om det här.
Annars, argumentet att pannan skulle koka med mindre rör, begriper ja inte riktigt.
Jag kommer ju att elda mot en ackumulatortank med en shuntventil. Detta system borde väl se till att inte pannan kokade i alla fall. På övervåningen i min kåk är delvis det gamla värmesystemet kvar med riktiga baddare till rör (25mm utv)
Men på något vis så har du i alla fall kommit fram till detta. Kanske så finns det fler med åsikter i ämnet. Jag själv är ju en äkta amatör.
Tack i alla fall för dina åsikter.
Mvh hasse k
Jag är också amatör på att dimensionera vattenburen värme så ta mina kommentarer med en nypa salt.
Det jag är säker på är att dimensionen på rören till elementen inte påverkar om din panna kokar eller inte, detta eftersom du har acktank. Hade du inte haft det hade det varit en annan sak.
Rördimensionen borde!? snarare bero på om du har ett högtemperatur eller lågtemperatursystem.
Eftersom du eldar med ved i din kökspanna så är ett lågtemperatursystem att föredra. Annars behöver du elda ofta för att hålla temperaturen i acktanken på en hög temperatur. Ett lågtempsystem innebär dessutom att du utan problem kan koppla det till en värmepump i framtiden om det skulle bli aktuellt.
Nu kommer vi till den svåra punkten för min del, jag har dessvärre inte en aning om vilken dimension du behöver ha i ett lågtempsystem. Men det känns som att 22/15 inte är fel.
Mitt bästa råd är att du söker runt på forumet lite, liknande frågor borde ställts förut.
Det jag är säker på är att dimensionen på rören till elementen inte påverkar om din panna kokar eller inte, detta eftersom du har acktank. Hade du inte haft det hade det varit en annan sak.
Rördimensionen borde!? snarare bero på om du har ett högtemperatur eller lågtemperatursystem.
Eftersom du eldar med ved i din kökspanna så är ett lågtemperatursystem att föredra. Annars behöver du elda ofta för att hålla temperaturen i acktanken på en hög temperatur. Ett lågtempsystem innebär dessutom att du utan problem kan koppla det till en värmepump i framtiden om det skulle bli aktuellt.
Nu kommer vi till den svåra punkten för min del, jag har dessvärre inte en aning om vilken dimension du behöver ha i ett lågtempsystem. Men det känns som att 22/15 inte är fel.
Mitt bästa råd är att du söker runt på forumet lite, liknande frågor borde ställts förut.
Hej!
Jag har fått lite åsikter från en ägare av en rörfirma idag, angående dimensionering av rör. Eftersom det blir fråga om flera radiatorer (4-5) per stam bör man utgå med 22 mm rör för att sedan successivt minska till 15mm i slutet av rörledningen. Returledningen skulle då bli på samma sätt. Detta är då vad som skulle krävas i ett sk. låg-temperaturssystem. Elementen som jag har kvar från gamla systemet var kopplat till en gammal Norahpanna och ingick troligtvis inte i något lågtempsystem.
Så det blir väl till att försöka räkna ut om de gamla elementen räcker till om jag nu skall köra med lågtemp. Han angav samma argument som dina, LEH.
Svaret på en fråga resulterar ofta i ett gäng nya frågor, har jag märkt.
Jag fick i alla fall rätt bra pris på 15mm kopparrör, 53 kr/m inkl moms är väl inte så tokigt väl. Så frågan är nu?: hög eller lågtemp, vad för element ska jag ha.
Ingen som känner till någon bra litteratur i ämnet ?
Mvh hasse k
Jag har fått lite åsikter från en ägare av en rörfirma idag, angående dimensionering av rör. Eftersom det blir fråga om flera radiatorer (4-5) per stam bör man utgå med 22 mm rör för att sedan successivt minska till 15mm i slutet av rörledningen. Returledningen skulle då bli på samma sätt. Detta är då vad som skulle krävas i ett sk. låg-temperaturssystem. Elementen som jag har kvar från gamla systemet var kopplat till en gammal Norahpanna och ingick troligtvis inte i något lågtempsystem.
Så det blir väl till att försöka räkna ut om de gamla elementen räcker till om jag nu skall köra med lågtemp. Han angav samma argument som dina, LEH.
Svaret på en fråga resulterar ofta i ett gäng nya frågor, har jag märkt.
Jag fick i alla fall rätt bra pris på 15mm kopparrör, 53 kr/m inkl moms är väl inte så tokigt väl. Så frågan är nu?: hög eller lågtemp, vad för element ska jag ha.
Ingen som känner till någon bra litteratur i ämnet ?
Mvh hasse k
Hej!
Jo, det vore väl inte helt fel om man kunde halvera matrialkostnaderna. Du känner inte till något mer om sådana här rör. Hur man bäst monterar dom tel.ex.
För en amatör är väl inte svets något alternativ, men kanske presskopplingar eller klämkopplingar.
Jo, det vore väl inte helt fel om man kunde halvera matrialkostnaderna. Du känner inte till något mer om sådana här rör. Hur man bäst monterar dom tel.ex.
För en amatör är väl inte svets något alternativ, men kanske presskopplingar eller klämkopplingar.
Stålrör gängar du med gängkloppa, finns klämringskopplingar som är snordyra men det är mer en nödlösning anser jag och hör inte hemma i en nyinstallation med helt nya rör.
Typ nåt sånt här;http://www.spiralservice.se/Shop/Results3.asp?Modell=B07001
Sen behöver du en tång för att kröka vinklar också antar jag.
Typ nåt sånt här;http://www.spiralservice.se/Shop/Results3.asp?Modell=B07001
Sen behöver du en tång för att kröka vinklar också antar jag.
Tack för alla tipsen.
Man kan alltså gänga på kopplingarna i stället för att pressa eller klämma. Jag har varit in på spiralservice.se och tittat på en del tänger att kröka med. Det handlade om några tusenlappar. Kan man kröka sådana här rör utan att värma dom?
Man kan väl också tänka sig att gänga på rörböjar.
Får väl ta mig ytterligare en diskussion med rörhandlarn.
Mvh hasse k
Man kan alltså gänga på kopplingarna i stället för att pressa eller klämma. Jag har varit in på spiralservice.se och tittat på en del tänger att kröka med. Det handlade om några tusenlappar. Kan man kröka sådana här rör utan att värma dom?
Mvh hasse k
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Tja, du har ju ett antal variabler att leka med, bl a tid, materialkostnader, och inte minst, att det är du som skall göra jobbet och inte har vanan och verktygen. Professionellt så använder man idag tre metoder för värme/vatten; kopparrör med hårdlödning, stålrör (eller koppar) med presskoppling, samt PEX med "hopsmältning".hasse k skrev:Tack för alla tipsen.
Mvh hasse k
Om du inte har hårdlött förut så räkna med att du behöver lära dig. Om du skall försöka få till skarvarna genom att lära dig "on the job" så räkna med läck, alternativt nedbrunnet hus... ;-) Det är inte svårt, men inget du kommer att lyckas första gången. Dessutom är det skitigt.
Presskopplingar är rationellt om man skall jobba fort, och man behöver inte ta hänsyn till värme. Men verktyget är dyrt, stort och tungt. Så det krävs lite planering så att du kommer åt att faktiskt pressa de kopplingar som behöver pressas på plats. PEX med klämkoppling är smidigt, men det behöver som sagt dras helt dolt. I det fallet drar man idag ett stjärnnät med en cental distributionsplats, så då kan du glömma dimensionerings-snacket som behövs med de andra. Jag tror inte att en hemmapulare varmskarvar PEX, men jag har inte jobbat med det.
Sedan har vi det som någon annan här dömde ut, nämligen koppar med klämringskoppling. Jag vet inte varför det skulle vara så förkastligt i en ny värmeinstallation när i stort sett allt utanpåliggande vatten i badrum görs på det sättet idag (alltså även av proffs i stora byggen). Fördelarna är att det är ett system som är svårt att misslyckas med och ev. läck är lätta att fixa (vilket inte är sant med hårdlödda kopplingar). Dessutom går det lätt att installera i trång lägen (det räcker att du kan manövrera en fast nyckel), och verktygen är billiga. Nackdelar är väl pris, de är inte gratis, även om de mindre dimensionerna inte är så dyra. Rinkaby är här bäst och billigast, även om jag stödköpt en hel del på Hornbach som har bra priser. Undvik fackhandeln.
Det är det senare systemet jag själv valde när jag utökade mitt eget system med fem nya radiatorer (vid nybyggnad är det ev. lite annorlunda). Jag har dessutom för att spara tid använt Prisolrör där utseendet inte är så kritiskt, dvs i källaren, eftersom de är mycket smidigare att jobba med för en amatör; de kan böjas på plats i 3D (vilket kräver en hel del erfarenhet om man skall göra det med hårda rör och snygga raka rör och böjar) och man slipper extra kopplingar, dessutom så får man extra läckindikation vid genomgång av vägg. Man får skarva värmeledningssystem dolt, men mitt tips är att helt undvika det. Jag har använt vanliga halvhårda kopparrör där de är mer synliga och kromade rör där jag inte velat ha elementkoppel.
Vad gäller elementkoppel så rekommenderar jag det. Det blir mycket snyggare och enklare och du har alla justeringsmöjligheter och anslutningsmöjligheter du behöver. Och att köpa delarna för anslutning separat blir inte billigare. Du får dessutom med en ny ventil. Se fö till att byta alla ventiler och termostater (de senare tjänar du i stort sett in). Vad de gäller termostater så *skall* du ha Danfoss senaste. De är helt enkelt bäst. Allt annat kan man ha olika åsikter om men de som förespråkar MMA eller något annat svenskt skräp har helt enkelt fel. ;-) ;-) Och det bär mig emot att erkänna att danskarna här är bäst. ;-) Danfoss gasfyllda termostater reglerar dubbelt så snabbt som andra och mycket noggrannare. Gamla ventiler kommer att kärva förr eller senare, så det finns ingen anledning att spara på dem när du ändå är igång. Det gjorde förre ägaren här, till mitt stora förtret. (Men nu är äntligen samtliga utbytta).
När vi var på Jula för något år sedan, så kom min femåring larvande med Gelias VVS-skola och ville prompt ha den. Jag tänkte att alltid lär man sig väl något, och den var billig, men jag måste säga att den var över förväntan för amatören. Du lär dig det du behöver om själva hantverket (även om de inte går in på värmessystem) bla hur du drar en klämkoppling rätt (det är ofta det som folk gör fel med, men det är ändå mycket lättare att lära sig än att hårdlöda). Dessutom var den länge min sons favorit-DVD; han citerar fortfarande långa stycken utantill, så bara det var värt 40kr
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Haha... köpte oxå gelias vvs skola på jula igår, men har inte hunnit kolla på den ännu, de hade lösa lappar oxå, och där lärde jag mig att man ska dra tillbaka avloppsrören en cm från fullt intryckt läge för att det ska finnas expansionsmån
tyvärr tror jag inte de säger något om pex...
tyvärr tror jag inte de säger något om pex...