Snailman skrev:
tyvärr tror jag inte de säger något om pex...
Vänta, jag skall fråga sonen... Nej, de gör de tyvärr inte. :-)

Tack Lars-Stefan för ditt "fullödiga" svar.
När man inte har så stor erfarenhet tenderar man till att hålla med den som yttrade sig sist, men får man hålla på och babbla med folk här på forumet och annat rörfolk, borde man komma till någon egen slutsats vad det lider. Du nämner kopparrör med klämkopplingar som du menar har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Jag inser att det måste vara den smidigaste metoden. Finns det andra nackdelar än priset. Är kombinationen stålrör - klämrings-kopplingar, som spock - beard här ovan nämnde, helt otänkbart och i så fall varför. Kanske inte du kan svara på men jag kastar ut frågan till vem som helst att svara på. Det verkar ju vara skillnad på priset på rören i alla fall. Åsså blir det nog en gelias vvs skola här också.

Mvh hasse k

hasse k skrev:
Finns det andra nackdelar än priset. Är kombinationen stålrör - klämrings-kopplingar, som spock - beard här ovan nämnde, helt otänkbart och i så fall varför.
Mvh hasse k
Tja, de enda stålrör med klämringskopplingar jag rört med var inte billigare; men de var iofs för högtryckshydraulik... :-) Så jag är inte rätt man där. Frågan jag ställer mig är hur det ser ut med livslängden? Särskilt med nya tunnare rör. En annan fråga man vill ha svar på är ju hur smidiga de är att jobba med. Koppar finns i olika hårdheter och ger ju efter en del; stål betydligt mindre.

Så om det är någon som har insikt här så är vi åtminstone två som är intresserade.

Redigerat:
hasse k...
Det är inte helt fel att press heller ..... delarna är idag inte spec dyra ...
Hos grossister där jag handlar går det 90 % pressdelar o resten löd när det gäller cu.
Kolla med din lokala rörfirma om dom inte har nått pressverktyg som du kan få hyra över helgen för 2 backar bira =p...
Fördelen är ju att du kan bygga systemet i pricip klart o sedan bara gå runt o pressa =)
eller har du tänkt att du faktiskt kan mjuklöda med .... går med gasol då ... fast har aldig gillat den varianten ....

RörBjörnen skrev:
eller har du tänkt att du faktiskt kan mjuklöda med .... går med gasol då ... fast har aldig gillat den varianten ....
Vad är det egentligen för fel med att mjuklöda?

De kopplingar som är lödda här, det är inte jättemånga pga all pex, är lödda och då rimligen mjukt eftersom vi använt gasol. Jag har inte haft några problem med någon av dessa lödningar, de flesta gjorda för 4-6 år sedan.

Ska jag förvänta mig att det börjar spruta vatten om ett par år eller?

Ja, jag vet inte med "spruta", men förre ägaren av mitt hus (var utbildad rörläggare någon gång 1800-kallt, men har inte jobbat som det) var vän av det.

Det är nu kraftigt ärgat efter gamla och aktiva läckor i samtliga fogar... De klämkopplingar han satt sitter dock fortfarande utan problem, utom de där han struntat i stödhylsor (vet inte vad karln hade emot dessa...)

Och sedan är det ju fortfarande hett arbete, om man som jag har sågspån i trossbotten så krävs det ändå viss eftertanke innan man börjar vifta med öppna lågor.

Jag blev lite nyfiken på din PEX dock. Menar du med mjuklödning att skarvar till kopparrör är gjorda så, eller att PEXen är smältsvetsad (görs typiskt med en varm platta)? Jag visste inte att man hemmapulade med PEX på det viset.

Redigerat:
MathiasS skrev:
Vad är det egentligen för fel med att mjuklöda?

De kopplingar som är lödda här, det är inte jättemånga pga all pex, är lödda och då rimligen mjukt eftersom vi använt gasol. Jag har inte haft några problem med någon av dessa lödningar, de flesta gjorda för 4-6 år sedan.

Ska jag förvänta mig att det börjar spruta vatten om ett par år eller?

Har faktiskt varit med om att det har börja läcka när det varit mjuklött... och för att få det tätt måste man ta isär koplingen helt ... pensla på syran... sedan löda igen ...
Och för att inte tala om syran man lägger på innan man löder .... prova att lägga den på tröjan en stund ...garanterat hål efter ett tag.....o fingarar eller handskar ser inte bra ut heller ... garanterat inte nyttigt..
Och inte för att tala om röken o gaserna som avges när man löder ... HUVVA !!
Sedan har du öppen låga...... och om man ska hårdlöda förstörs alla mjuklödningar varav det läcker äverallt..... det finns lectratång som använder sig utav 2 kol med ström imellan så man värmer rörena genom ström....
Och skulle du råka stöta till röret när du löder är det 100% läck..
Det har aldrig slagit igenom i rörbranschen utav just dess anledningar....

Har sett hårdlödningar som är mer än 70 år gamla... o dessa läcker aldrig....
Nä... jag säger inte att det är fel att mjuklöda.... bara att jag aldrig skulle göra det ...
mvh björne

RörBjörnen skrev:
och om man ska hårdlöda förstörs alla mjuklödningar varav det läcker äverallt.....
Ja, just det! Det var ett bra påpekande. Har man valt mjuklödning så är man mer eller mindre "fast" i det.

och om man ska hårdlöda förstörs alla mjuklödningar varav det läcker äverallt.....
Stämmer inte. Jag har både mjuklött och hårdlött och i vissa applikationer även behövt varva dessa. Möjligen kan du tillfälligt förstöra en mjuklödning om den är nära det du hårdlöder. Men är mjuklödningen väl utförd är det bara att värma den igen för att försäkra dig mot kallödning. Detta är bara ett måste om du hårdlöder nära en mjuklödning. Måste man ta isär en dåligt utförd lödning är det Inte alls märkvärdigt.
Som alltid när man löder handlar det om att vara noggrann vid rengöring och (inga feta fingrar på ytor som skall sammanlödas vilket kan tyckas grundläggande men nästan alltid anledningen till läckage). Lödpastan är lätthanterlig då den just är en pasta och inte en rinnande vätska. Den kan lätt appliceras tunnt med en liten trästicka eller dyligt och ångorna är inte mycket att orda om då mängden pasta är så liten vid varje skarv. Givet ett gott förarbete (vilket är lätt om än noggrant) så sköter kapillärkraften resten. Undvik att tillföra för mycket lod. Det blir inte starkare utan du får bara fulare lödningar med droppbildning.
Du kan utan tvekan mjuklöda med gott resultat och utmärkt hållbarhet.

Har sett hårdlödningar som är mer än 70 år gamla... o dessa läcker aldrig....
Nä... jag säger inte att det är fel att mjuklöda.... bara att jag aldrig skulle göra det ...
Har sett hårdlödningar som varit 1 år gamla som läckt som som ett såll. Det hela ligger i utförandet, inget annat.

lars_stefan_axelsson skrev:
J

Jag blev lite nyfiken på din PEX dock. Menar du med mjuklödning att skarvar till kopparrör är gjorda så, eller att PEXen är smältsvetsad (görs typiskt med en varm platta)? Jag visste inte att man hemmapulade med PEX på det viset.
Jag antar att detta är en fråga till mig, såg den inte tidigare. Jag ser att jag har dubbelskrivit något ord i mitt förra inlägg och det kan då misstolkas.

Jag menar att alla mina lödda kopparskarvar är mjuklödda. Mina pexkopplingar är samtliga klämkopplingar. Inget annat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.