Är i full väg med renovering av badrum med allt vad det innebär i vatten och avloppsväg (förutom bila golv mm.). Med detta jobb kommer all vatten i hela huset bli nytt då köket ligger rakt ovanför badrummet. Nu till frågan. Finns det några rekomendationer för dimensioner på rör med tanke på antal tappställen? Har letat runt och även frågat på en rör firma men där va de mer intreserade av att sälja sin projektering än att ge mig tips om detta. Man vill ju inte ta i som man gjorde förr med 2" rör. :-/

jag har dragit om lite rör hoss mig.
jag hade 36 rör, som nu ersats med 22 rör & som om det inte var nopg så har jag nu under ombyggnaden en kortare bit med 15 rör innan rörena delar uppsig till hela husets alla tappställen. jag har inte märkt nån försämmring nånstans. kan spola lika mycke i trägårdsslangen som förut.

22 eller 28 brukar man ha som stam matning

Har oxå dragit nytt..använde 22 mm på stam (det finns många tappställen på stammen) och 15mm till tappstället, men detta är nog i överkant.
Trycket i tappsystemet är ca 6-8 bar, så det blir inte brist på vatten :).....men oljud kan vara iriterande om man har för klena ledningar

Har hört mig för eftersom vi ska byta rören också i framtiden.

22mm kör man som stamrör.
12mm är OK om det är en blandare och ex.vis tvättmaskin i rummet.
15mm om det är flera blandare.

Oki 22mm som stamrör låter bra. Då är det bara frågan om hur långt man klassar det som stam. :-/
Och tänker jag rätt så borde då toalett handfat och badkar klara sig på ett 15 rör då eller??

Du har säkert några fördelningsblock på strategiska platser. Dra 22 dit och 15 från fördelning till tappställen. Konstigare än så behöver man inte göra det i en villa. Beroende på om du använder pex eller prisol så skiljer dig sig lite på dimensionerna, men inget avgörande.

Sådant lyx som fördelnigsblock existerar inte här. ;)
Har 22mm in i beredaren och därifrån ska det ut till övre toalett med handfat (egen väg) Dusch (oxå egen väg) och sedan andra hållet Tvättmaskin,tvättho,kök med diskmaskin,toalett,handfat och sist badkar. Och då tänkte jag mig en "stam" på 22mm fram till avgrening upp till kök och därifrån 15 in i badrummet. Kan detta vara en lämplig lösning?

Toppen 8) 8) Det va det jag letade efter.

Rekommenderar att du läser VVS AMA 98 : allmän material- och arbetsbeskrivning för VVS-tekniska arbeten innan du börjar som rörmontör finns att låna gratis på bibliotek, att inte läsa kan bli dyrt läs även lite i din hemförsäkring ang. yrkesmannamässigt utförande.
Har du inte läst mitt första förslag så kommer du att göra det när du läst villkoren i din försäkring och läser du ama kommer du att anlita yrkesfolk, anledningen till att du inte fick raka svar av din rör firma är något du med stor sannolikhet förstår med ama i din hand, det finns en anledning till yrkesutbildningen undrar bara vilken i bland.

Mikael_L
De va en gammal tråd som vaknade till liv ... :)

Och tydligen endast för att vakta över skrået ... :D

Men snuttjulle har förhoppningsvis vatten i sina kranar nu.

Att dra och koppla pex är väl ingen "rocket science". Och det man inte vet kan man alltid ta reda på. För det är väl inget magiskt med era rörtänger och skiftnycklar? Med de fantasisummor som krökarna debiterar inklusive det rejäla påslaget på materialet är det inte konstigt att folk tar saken i egna händer. Morten, du kanske har några bra exempel på verkliga fall där ett försäkringsbolag har vägrat en privatperson ersättning för att man hempulat? Gärna med källor. Dock brukar dessa fall lysa med sin frånvaro så fort den här diskussionen kommer upp. Och samma sak är det på elsidan.

Du förstod vinken det man inte kan bör man plugga om man vill göra rätt för en vvs montör 3 år i skola och minst 2 år som lärling då vet man vad man gör (förhoppningsvis om personen i fråga är vaken nog att fatta) 5 000 000 000 kr kostar amatörernas vattenskador oss andra varje år

Mikael_L
Morten Källström skrev:
5 000 000 000 kr kostar amatörernas vattenskador oss andra varje år [/FONT][/COLOR]
5 miljarder... Hur mycket kostar VVS.proffsens misstag oss då??? 10 miljarder? 20 miljarder ?
Ännu mer? ...

http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/www.vattenskadecentrum.se (som grundats av bl.a. BKR) finns rapporter om vattenskador. Såvitt jag kan se beror 12% av skadorna på vattenledningar på felkonstruktion eller dåligt utförande. Ska vi gissa att samtliga beror på hempulare? Vanligaste skadeorsaken kan sammanfatts hög ålder: korrssion etc. När jag har bytt gamla grejer har jag resonerat som så att det lär ju inte bli sämre om jag byter själv än om jag låter det gamla sitta kvar. Jag tycker att statistiken stödjer den strategin.

Jag kan med bestämhet säga att det inte bara är hempulare som ställer till det, eftersom jag själv fått gå och efterdra kopplingar som min vvs:are gjort - ibland har det droppat om varannan koppling ... men det är klart, då kanske det är mitt fel om det blir en skada?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.