Hallå.
Har ett hus där tidigare ägare tyckte att det var toppenbra att montera de två elpatronerna för uppvärmning av huset gömda i väggar

jag håller dock inte med. En av dessa sitter i en gammal dörröppning som skall tas upp igen så då skall jag passa på att flytta båda elpatronerna ner till pannrummet.
Såhär ser vårat hus ut.
På nedervåningen är det 80 kvm som har vattenburen golvvärme, 25 kvm är ouppvärmt men kommer förmodligen i framtiden att få golvvärme även den. I trapphuset upp och på övervåningen sitter det 10 stycken element varav 6 stycken är enligt bilden nedan. En elpatron på 6 kW sitter monterad i vardagsrumsväggen kopplad till golvvärmefördelaren och en på 9 kW sitter i en dörröppning i trapphuset och värmer övervåningen.
Nu vill vi montera båda två i pannrummet, där kommer även schuntventil och styrning för den att monteras för golvvärmen. Vi kommer alltså att ha en het slinga från pannrummet till övervåningen och en svalare från pannrummet till nedervåningens golvvärme. För att göra det framtidssäkert så tänkte jag montera båda elpatronerna på den varma slingan så att man sedan kan byta ut dessa mot tex en värmepump i framtiden. Jag kommer nog att behöva båda elpatronerna då huset är på 200 kvm med en biarea på ca 125 kvm. Hur skall jag då koppla elpatronerna, i serie eller parallelt?
I samma veva så tänkte jag ta bort det öppna epansionskärlet på vinden och montera ett tryckkärl i pannrummet, detta då röret till denna går i samma dörröppning som elpatronen sitter i. Jag tänkte försöka köpa expansionskärlet själv så att man inte åker på något överpris av en rörmokare. Hur skall jag dimensionera denna? Det är för mig omöjligt att beräkna vattenmängden i detta systemet.