1 030 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Bergvärme light.
Skulle det vara praktiskt genomförbart att skapa ett bergvärme/jordvärme/sjövärme system med hjälp av endast en pump och slang/borrhål?
Tanken är som så, att om man har ett hus som man vill hålla mellan 4-8 grader varmt konstant. Året runt. Borde det då lämpligtvis inte gå att cirkulera systemet utan att på något sätt höja temperaturen med en kompressor eller liknande?
Pumpen skall i detta system kunna drivas med solceller och batteri, dvs utan starkström.
Är detta möjligt? Finns det någon som försökt sig på detta?
Tanken är att det skall användas för garage och liknande förvaring som inte behöver komforttemperatur, utan endast plusgrader.
Golvvärme är tanken, i en betongplatta.
//K
Tanken är som så, att om man har ett hus som man vill hålla mellan 4-8 grader varmt konstant. Året runt. Borde det då lämpligtvis inte gå att cirkulera systemet utan att på något sätt höja temperaturen med en kompressor eller liknande?
Pumpen skall i detta system kunna drivas med solceller och batteri, dvs utan starkström.
Är detta möjligt? Finns det någon som försökt sig på detta?
Tanken är att det skall användas för garage och liknande förvaring som inte behöver komforttemperatur, utan endast plusgrader.
Golvvärme är tanken, i en betongplatta.
//K
Oftast är väl framledningstemperaturen ganska mkt högre än rumstemperaturen så de 4-7 grader du kan plocka ur bergvärmehålet lär inte räcka till för att hålla temperaturen i huset över noll om det är riktigt kallt ute. I mitt hus krävs oftast framledningstemp på cirka 50 grader för att hålla 21 grader under vintern och i ett golvvärmesystem ligger det väl oftast på typ 30-35 grader. Så jag tror inte att det går, men kanske någon annan vet?
Ok, jag trodde att man körde ganska låga temperaturer i golvvärmesystem. Nästan kring den önskade rumstemperaturen.
Tanken är inte att huset skall brukas, utan endast att det skall stå utan att dörrar öppnas osv. Huset skall eventuellt inte ha några fönster heller. Kanske blir det då en fråga om isoleringstjocklek?
//K
Tanken är inte att huset skall brukas, utan endast att det skall stå utan att dörrar öppnas osv. Huset skall eventuellt inte ha några fönster heller. Kanske blir det då en fråga om isoleringstjocklek?
//K
frhe skrev:Oftast är väl framledningstemperaturen ganska mkt högre än rumstemperaturen så de 4-7 grader du kan plocka ur bergvärmehålet lär inte räcka till för att hålla temperaturen i huset över noll om det är riktigt kallt ute. I mitt hus krävs oftast framledningstemp på cirka 50 grader för att hålla 21 grader under vintern och i ett golvvärmesystem ligger det väl oftast på typ 30-35 grader. Så jag tror inte att det går, men kanske någon annan vet?
Om du matar golvvärmen med 4 gradigt vatten kommer du att få fyra grader på golvet. Problemet är att när det blir kallare utr ökas normalt temperaturen på cirkulationsvattnet för att kompensera detta. I din lösning måste du öka hastigheten på vattnet för att kunna plocka ut mer effekt. Systemet kommer att kräva rör med stor diameter och en kraftig pump. Det skulle kanske fungera bättre med en fläktkonvektor. Fyra grader som rumstemperatur är docj oerhört kallt och kommer att kännas rått och fuktigt.
Funderar på ungefär samma grej som frikyla, typ, gräva en grop i marken, slänga ner lite rör/slang av nån bra sort, sätta ett rörbatteri på en vanlig golvfläkt, och sen koppla ihop det hela. Borde det funka för att kyla det hetaste rummet i huset lite?
(Råkar vara rummet jag sover i, där min dator också står med två skärmar, och på södersidan ovanför altanen/drivhuset med vitt plasttak som reflekterar in så mycket sol genom fönstret som möjligt.. Inte sällan är det 40 grader i rummet på sommaren).
(Råkar vara rummet jag sover i, där min dator också står med två skärmar, och på södersidan ovanför altanen/drivhuset med vitt plasttak som reflekterar in så mycket sol genom fönstret som möjligt.. Inte sällan är det 40 grader i rummet på sommaren).
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 330 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 330 inlägg
Om du matar golvet med 4 gradigt vatten får du knappast 4 grader på golvet och definitivt INTE 4 grader i rummet. Givet att returen är kallare än det vatten som kommer in kommer returen också att kyla borrhålet vilket i sin tur innebär att framledningstemperaturen sjunker.Skier12345 skrev:Om du matar golvvärmen med 4 gradigt vatten kommer du att få fyra grader på golvet. Problemet är att när det blir kallare utr ökas normalt temperaturen på cirkulationsvattnet för att kompensera detta. I din lösning måste du öka hastigheten på vattnet för att kunna plocka ut mer effekt. Systemet kommer att kräva rör med stor diameter och en kraftig pump. Det skulle kanske fungera bättre med en fläktkonvektor. Fyra grader som rumstemperatur är docj oerhört kallt och kommer att kännas rått och fuktigt.
Att ÖKA cirkulationen innebär att MINDRE värme avges till golvet/rummet. Det innebär normalt att framledningstemperaturen måste höjas för att erhålla önskad temperatur.
DeltaT, dvs skilladen mellan den temperatur vattnet har när det strömmar in i golvvärmeslingorna och när det lämnar rummet MINSKAR med ökad cirkulation. Normalt brukar man, lite beroende på golvförhållanden, eftersträva säg 5 grader i DeltaT.
Ett lågt DeltaT ger jämn värme på golvet men kräver högre framledningstemp och innebär med en värmepump att COP (effektivteten) minskar. Ett högt DeltaT ger stora temperaturvariationer på golvet men funkar med lägre framledningstemp=högre COP.
På ren svenska får du knappast någon värme alls med din lösning. Det gäller oavsett rördiameter och flöde i systemet.
Detta är helt fel, ju lägre deltaT, ju mer effekt avger golvet vid samma framledning.Thomas59 skrev:Om du matar golvet med 4 gradigt vatten får du knappast 4 grader på golvet och definitivt INTE 4 grader i rummet. Givet att returen är kallare än det vatten som kommer in kommer returen också att kyla borrhålet vilket i sin tur innebär att framledningstemperaturen sjunker.
Att ÖKA cirkulationen innebär att MINDRE värme avges till golvet/rummet. Det innebär normalt att framledningstemperaturen måste höjas för att erhålla önskad temperatur.
DeltaT, dvs skilladen mellan den temperatur vattnet har när det strömmar in i golvvärmeslingorna och när det lämnar rummet MINSKAR med ökad cirkulation. Normalt brukar man, lite beroende på golvförhållanden, eftersträva säg 5 grader i DeltaT.
Ett lågt DeltaT ger jämn värme på golvet men kräver högre framledningstemp och innebär med en värmepump att COP (effektivteten) minskar. Ett högt DeltaT ger stora temperaturvariationer på golvet men funkar med lägre framledningstemp=högre COP.
Sänks deltaT kan även framledningen sänkas för samma avgivna effekt.
Kan hålla med Thomas59 att mitt resonemang inte var fullt så enklt som jag beskrev.
Men om vi skickar in 4 gradigt vatten kommer rummet att få ungefär den temepraturen. Givetis kommer returvattnet vara kallare men det värms upp i borrhålet och återvänder som 4 gradigt om inte borrhålet är för kort.
Till cheetah1: för att kunna kyla rummet räcker det inte med en liten grop att lägga slangen.. Du kan kyla med kanske 10W/m från en bergborra vilket gör om du har 100 m hål får du ut 1 kW kyleffekt vilket inte förslår speciellt mycket i ett stort rum.
Men om vi skickar in 4 gradigt vatten kommer rummet att få ungefär den temepraturen. Givetis kommer returvattnet vara kallare men det värms upp i borrhålet och återvänder som 4 gradigt om inte borrhålet är för kort.
Till cheetah1: för att kunna kyla rummet räcker det inte med en liten grop att lägga slangen.. Du kan kyla med kanske 10W/m från en bergborra vilket gör om du har 100 m hål får du ut 1 kW kyleffekt vilket inte förslår speciellt mycket i ett stort rum.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 330 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 330 inlägg
Jadu här är det lätt att snubbla på termerna. Ett lägre DT ger, vid samma inomhustemp en lägre framledningstemp, så långt är jag med men sen undrar jag.Ville_Vessla skrev:
Låt oss se: Om jag skickar ut 27 gradigt vatten i golvvärmen och får 25 gradigt tillbaks är deltaT 2 grader eller hur. Sänker jag farten på cirkulationspumpen och skickar ut samma 27 grader kanske jag får tillbaks 23 och DeltaT blir i detta fall 4 grader eller hur.
Det första exemplet har LÄGRE DeltaT (2 grader ) än det andra fallet (4 grader). Menar du att golvvärmen i exempel 1 (DT 2 grader) har avgivit mer effekt än i exempel 2 (DT 4 grader)?
Den avgivna effekten borde väl stå i proportion till den temperatursänkning som sker i golvvärmevätskan eller har jag missat något?
Om du erhåller en ok temperatur i exempel 1 (snitttemp i golvvärmen 26 grader) men önskar ett högre DeltaT (det kan finnas skäl till det) måste du väl höja framledningstemperaturen då genomsnittstemeperaturen i exempel 2 är lägre (25 grader).
Säg att du vill ha DeltaT 8 grader så behöver du 30 grader i framledning som ger samma snittemp 26 grader som exempel 1.
Jaha, nu då jag skriver ett exempel så blir det ju litekrångligt och man kan man ju undra om man missat något. Kanske det. Någon som vill/kan rätta mig?
Redigerat:
Det du missat är flödet, avgiven effekt står i proportion till en viss mängd vattens temperatursänkning. När du sänker dT genom att öka flödet höjer du golvets temp (en bit in på slingan) och därmed ökar värmeavgivningen till rummet.
Du har missat flödet.Thomas59 skrev:Jadu här är det lätt att snubbla på termerna. Ett lägre DT ger, vid samma inomhustemp en lägre framledningstemp, så långt är jag med men sen undrar jag.
Låt oss se: Om jag skickar ut 27 gradigt vatten i golvvärmen och får 25 gradigt tillbaks är deltaT 2 grader eller hur. Sänker jag farten på cirkulationspumpen och skickar ut samma 27 grader kanske jag får tillbaks 23 och DeltaT blir i detta fall 4 grader eller hur.
Det första exemplet har LÄGRE DeltaT (2 grader ) än det andra fallet (4 grader). Menar du att golvvärmen i exempel 1 (DT 2 grader) har avgivit mer effekt än i exempel 2 (DT 4 grader)?
Den avgivna effekten borde väl stå i proportion till den temperatursänkning som sker i golvvärmevätskan eller har jag missat något?
I exempel 1 plockar du 2 grader ur fler liter vatten än i exempel 2.
Golvet bekymrar sig föga hur mycket värme du plockar ur varje enskild liter vatten, ju högre genomsnittstemp golvet har ju högre effekt avger det.
Det är korrekt, med en höjning av framledning och en sänkning av returen så att genomsnittstempen är samma som vid ett lägre DT så är effekten samma.Thomas59 skrev:
Klicka här för att svara