Hei.
Er norsk i sverige,men håper dere skjønner hva jeg snakker om:)

Kjøpte et hus fra 1963 i vinter og har varmet huset med el patronen som sitter i
denne pannan..

Fikk en kjempehøy strømregning og må elda med ved i vinter..

Har lest om shunt automatikk.. tex automix 20.. passer denne på min shuntventil?
Eller hvilken passer?

Hvor stor ackumulator tank behøver jeg? det er ingen tilkoblet nå.
140m2 + kjeller.

Det sitter en anordning som regulerer spjeldet nederst på pannan.. er denne automatisk? lukker denne igjen når panne vannet er varmt nok? tror denne er kass.. hva heter den og hvor får jeg kjøpt ny?

Finns det noen slags automatikk som lukker og åpner til ackumulator tanken?
Sånn at man ikke må varme opp hele tanken før det begynner og sirkulere varmtvann til radiatorerene? men åpner når systemet har kommet opp til arbeidstemp?

Dette var noen av spørsmålene mine.. kommer med fler senere,tror dette holder;)

Mvh
Ulf

Att använda elpatron i pannan med dess förluster till skorsten och pannrum är det dyraste sättet att värma hus på.Att elda ved i 265:an är heller inget bra alternativ även om eldstaden ser ut som en vedeldstad och det är ingen ide att komplettera med tank om inte elpatronen och shunten flyttas till tanken och då lutar det väl snarare åt en helt ny anläggning om du ska få en någorlunda bekväm vinter. Pellets går hyfsat i 265

Hvorfor flytte shunten til tanken?

Det må vel bli bedre med en tank uansett?? så holder varmen over natten så jeg slipper og fyre på natta?

Skal ikke bruke el-patron alls..

Neste år skal jeg bytte ut systemet men har ikke råd nå... har masse ved stående som jeg kan bruke.. så jeg tenkte gratis varme i vinter

Hvis jeg kobler en ackumulator tank på slyngen til radiatorer,og en automix 20 så vil vel dette hjelpe noe?

I en vedanläggning är pannan den som ger största värmeförlusterna, Är pannan varm försvinner 1-1,5 kw ut i skorstenennär dragluckan är stängd.Förlusterna blir naturligtvis mindre ju svalare pannan blir. Sätter du till tex en 1000 liters tank och mot förmodan orkar ladda upp denna med 265:an kommer förlusterna att fortsätta ända tills även tanken har svalnat, dvs energiinnehållet i halva tanken blir förluster iom att tankvärmen måste tillbaka till pannan innan det kan gå till radiatorsystemet.

H
Glöm tank och vedeldning med en ctc 265. Pannan kan inte ge den effekt som behövs för att hålla en villa varm på vintern.
Dessutom tar den vid vedeldning upp mycket lite av fyrens värme. Ju hårdare du eldar dess mer går ut i skorstenen. Öppna på övre luckan så ser du att röken går rakt ut.
Eldar du hårt kan du permanent skada skorstenen, kan väl bli 400 grader ut från pannan.
Vill du slippa lite billigare undan så kan du själv installera en begagnad pelletsbrännare.
Pellets är det enda vettiga man kan använda en ctc265 panna till.
Just nu är el tillfälligt kjempebillig eftersom många industrier pga. krisen inte kör för fullt så ordna ett bra elavtal också.

Hvor mye koster pellets og hvor mange tonn ca bruker jeg i året på 140m2 pluss kjeller?
Huset er litt kaldt og dårlig isolert, skal bytte kledning og etterisolere etter vinteren.

Hvor mye koster en begagnad pelletsbrenner og kan jeg installere den selv? er mekaniker..

Går det ikke masse energi ut skorstenen på pellets også?
Holder denne seg i gang uten tilsyn hvis den har nok pellets?
Skal lese mer om det...
Men lurer på hvor mange kg det går av pellets pr år sånn ca....

H
Hur mycket man förbrukar per år är svårt att säga. Många stänger av pellets på sommaren och använder el varmvattenberedare. På vintern när det drar mest pellets verkar det som förbrukningen ligger kring 1,5-2 säckar om dagen. Varje säck är på 16kg. Byggmax har bland de lägsta priserna. Nu ligger deras pris på 42,95 kr.
Här finns lite olika resultat för februari:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9598
För pelletseldning så är verkningsgraden mycket bättre än för "vedeldning". Eldar man ved så används bara halva pannan.

En del får fjärrvärme och därför annonseras ofta brännare ut på Blocket. Omkring 8000 kan man få ge för en skaplig brännare.
Är man mekaniker är det inget problem att installera en brännare. Ett passande hål i oljebrännarluckan, dit med brännarens monteringsplåt och sedan koppla det elektriska. Dragbegränsare behöver man också skaffa.

Redigerat:
Jag kan intyga att elda med ved i en 265b är skit om man vill ha varmt i huset, man eldar och eldar och väldigt lite händer. Du måste elda 6-8timmar/dag för att hålla värmen uppe med ackumulatortank.

Gör det inte!!! En helg gjorde jag det....ALDRIG igen.

Æsj...Hørtes ikke bra ut. Ikke noe jeg kan gjøre for og gjøre det litt bedre? Har ekstremt lavt budsjett om dagen:(

Staffans2000
Montere ein forugn.
Finns begagnade på "blocket".
Med acktank fungerer de "super"!

Staffan

Så du inte missförstod så tycker jag bara att ved är skit..pellets går jättebra i en 265, jag installerade det i min 265b i februari och det sköter sig själv, man behöver bara ge den lite kärlek(sotning) 5 minuter/vecka.

Staffan2000: Hvor stor acktank? skal sjekke forugn...

Danne031: Har lest mye godt om pellets.. skal montere det om et år eller 2.. har bare ikke råd til og montere brenner og kjøpe pellets samtidig nå..
Har også masse ved stående som ikke koster meg noe.. vil bare komme gjennom vinteren billigst mulig

Ønsker ikke og fyre midt på natta og vil ha ok temp i huset neste morgen så jeg ikke behøver og fryse i hjel på morgenen..

Blir fort 30- her....

Fant ingen "forugn" på blocket.... har jeg skrevet riktig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.