För en tid sedan bad jag Alig.se rita en ventilationsritning till mig. Det fungerade bra och ritningen kom relativt snabbt.

När jag granskade ritningen upptäckte jag att avluft och tilluft var dimensionerat till 125 mm. Jag ställde då en rak fråga till företaget om verkligen dimensionen skulle vara 125 mm och inte 160 mm.
Till svar fick jag "Kanaldimensionen bestämms av "betjänat" luftflöde samt eventuell sträcka." Goddag yxskaft, ungefär.
Jag ställde samma fråga igen och efter 12 dagar fick jag svar att "Avluft och Uteluftsintag är feltextat på ritningen de skall vara 160mm."
Ingen ursäkt att de skrivit fel på ritningen. Man funderar om ritningen verkligen håller måttet.

Jag kan därför inte rekommendera Alig.se som seriös firma, utan har ni behov av de tjänster de saluför..........vänd er till någon annan firma.

Nibe gör en ventilationsritning och säljer allt material för 10 papp om jag kommer ihåg rätt. Prisvärt.

mvh
David

1875 kr. Dessvärre finns risken att jag hittat fler fel på ritningen, bland annat placeringen av ljuddämpare.

Jag köpte grejjor från Alig ventilation AB till mitt hus (med en Nibe Fighter 360) 2005. Funka perfekt. Jag hade en himmla massa frågor men dom tog tid och svarade och var väldigt kunniga. Jag tror att dom är bland dom seriösaste på marknaden i.a.f. (Jag har jobbat med ventilation (konsult) rätt så mycket så de var inga nybörjarfrågor). Jag gissar att det var ett misstag när dom textade på ritningen. Jag kan rekomendera dom i.a.f.

EgonS skrev:
Jag köpte grejjor från Alig ventilation AB till mitt hus (med en Nibe Fighter 360) 2005. Funka perfekt. Jag hade en himmla massa frågor men dom tog tid och svarade och var väldigt kunniga. Jag tror att dom är bland dom seriösaste på marknaden i.a.f. (Jag har jobbat med ventilation (konsult) rätt så mycket så de var inga nybörjarfrågor). Jag gissar att det var ett misstag när dom textade på ritningen. Jag kan rekomendera dom i.a.f.
Om du jobbat som ventilationskonsult, varför tar du då hjälp med en så enkel sak som ventilationsritning till en villa?

cubix skrev:
Till svar fick jag "Kanaldimensionen bestämms av "betjänat" luftflöde samt eventuell sträcka." Goddag yxskaft, ungefär.
Förstår inte vad du menar med goddag yxskaft där?
Är precis luftflödet och sträckan som är avgörande för dimension på kanalen, framför allt luftflödet då.
Sedan kan jag hålla med om att det är onödigt att snåla med kanalstorlek på uteluft/avluftskanal.

B
Är det inte bättre att ha lite för stora kanaler för att få ner mottrycket (=energiåtgången på fläktarna) samt ljudet?

Är inget fel med lite för stora kanaler. Men man vill normalt undvika onödigt material (spara pengar) och hålla nere hur mycket utrymme man tar i anspråk.
Sedan måste man tänka på lite hur systemet ser ut, man måste "överdimensionera" på alla håll om det skall funka bra.

Jag tror att de räkna fram 125 men sen ville de göra kunden glad och ändra till 160. Lite fel metod kanske, de skulle ha stått på sig.
Vi här vet inte om 125 är över- eller underdimensionerat då vi inte har en aning om luftflöden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.