Jag söker råd om jag skall sätta in radiatorventiler med termostat eller ha enkla radiatorventiler med vred som reglering av det vattenburna värmesystemet i lägenheterna. Fastigheten har nu termostat radiatorventiler (Danfoss RA 2000) som fungerar väldigt dåligt, ventilerna sätter sig i ventilhuset bl.a. Det känns som att en enkel radiatorventil med vred är mycket mer pålitligt och har en längre livslängd. Samtidigt så sägs det ju att energiförbrukningen blir mindre med termostat radiatorventiler. Så jag undrar vad era erfarenheter säger i denna fråga...Vilket skall man satsa på ? .. Jag tar också tacksamt emot tips på fabrikat/modeller som är bra.

//G

Har du en motorshunt med givare behöver du inga termostater...(Helst när det gäller lägenheter )Då styr ju givarenmed shunten framtemp Sen så funkar det ju ändå med termostater när det ändå sitter där ......Det är väl oftast nålen som behöver motioneras inte termostaterna som inte funkar;)..Har du en tryckstyrd pump så är det bättre med termostater också...
Danfoss eller Markaryd tycker jag är likvärdiga
Mvh

Redigerat:
Nu vet jag ju inte hur det är i ditt fall och min erfarenhet av lägenheter är inte så stor men jag skriver ändå.

Jag har fått intrycket att många gånger så är det så att det finns helt enkelt inte nog med effekt i elementslingan i lägenheter för att uppnå den temperatur som de boende vill ha, därför så blir termostaterna ståendes på max och därmed så kommer nålen antagligen inte få chans att motioneras överhuvudtaget.

Om ovanstående är grund till ditt problem eller ej vet jag dock icke.

Syftet med termostatventiler är ju att man ska få individuell rumsreglering av temperaturen. Det får man inte genom att bara ha en utekompenserad framledningstemperatur, det ska man ha i vilket fall som helst. Energiförbrukningen blir dessutom 5-10 % lägre med fungerande termostatventiler. För då värmer du inte rum i onödan som har inre värmekällor, d v s hemelektronik, boende mm. Jag tror att problemet är som Mossfeldt skriver, att ventilerna inte motioneras tillräckligt. Använd heller inte kv-inställning lägre än 0,05 för då är risken stor att det fastnar smuts i ventilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.