Hej!
Är glada ägare till ett hus med fjärrvärme, har slängt ut alla radiatorerna i renoveringen (ifrån 1951 och i dåligt skick vissa). Rörmockarna som har räknat på nya element hävdar bestämt att det alltid är 60/40 och får inte vissa av rummen att klara effektkraven 70W/m2 utan fläktkonvektorer. När jag själv knappade mig igenom centralen så visade den +75 / 57 - men beror det på att radiatorsystemet är dränerat?
Tacksam för råd!

Dränerat?

Annars överdim radiatorerna det är bättre;)

Mvh

Tömt på vatten! :-)

Problemet är att vi klarar oss inte ens med 3-radiga element i vissa rum..

Inte för att jag kan garantera någon fjärrvärmetemperatur men i mitt föräldrahem så är inkommande fjärrvärmevatten betydligt varmare an 60 grader. Temperaturen i fjärrvärmesystemet verkar variera efter behov dvs varmare när det är kallare ;-)

Fjärrvärmeverkens framtemperatur är en funktion av utomhustemperaturen....normalt ca 70C på sommaren till ca 110-120 C en svinkall vinterdag.
Att satsa på lite större radiatorer är inte fel....det ger jämnare rumsvärme, tar bort osäkerheter med map på värmeläckage och mer options i framtiden.

Sen ska man inte förväxla fjärrvämets framtemp med dimensioneringspunkten för radiatorn...har för mej att när jag bytte radiatorer så var värsta "driftfallet" just vid låg framtemp...60/40 känner jag igen...obs ju lägre framtemp man dim. för ju större radiator

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.