Hej

Vi köpte för ett halvår sedan ett hus från -88. Prima liv, en liten vattenskada med sånt hör väl till.

Hursomhelst skulle jag duscha ungarna och det var rätt ont om varmvatten. Jag har ingen aning om vart jag ska börja felsöka. Tempmätarna visar ingen temp, det är knappt ljummet vatten i kran.

Vad jag förstår har jag Nibe Fighter och någon sorts FTX system. Nibe VPF och EVC står det på maskinerna.

Här är en bild: http://www.familjenrothman.se/ar_IMG_5165.JPG

VPF sidan har varit inställd på 'Återvinning bortkopplad, reducerad ventilation" för att få ner bullret. På EVC har jag kör 'sommar läge'.

Nu ställde jag in Vinterläge och mätaren för Panntemp börjar öka. (men jag tror inte det är för varmvattent, iom att den mätaren bara brukar gå till 40 grader vad jag minns från i vinter)

Några idéer? I sommarläget har varmvatten tidigare producerats allfall....

mvh Anders

Redigerat:
du har nog en frånluftsvärmepump, vilket brukar ha en livslängd på 10 år.
nu när du slagit över på vinterläge kommer elpatronen se till att du får varmvaten (komprssorna har förmodligen rasat)

nja någon värmepump vet jag inte om det är? har ingen utomhusdel allfall. och i den vänsta enheten är det bara en värmeväxlare och fläkt.. ja en vattentank också.

hursomhelst verkar värmen i vattnet komma tillbaka... kanske en 'glitch' som försvann när jag började ratta...

Jo, du har en frånluftsvärmepump. Den har ingen utedel. Som CarMan skrev så kan det vara så att den bara går på elpatron i vinterläge. Du behöver kolla så att kompressorn funkar, som den ska.
Jag har inte manualen till din nibe i färskt minne, men är det inte nån lampa som indikerar när kompressorn ska starta?
Är den kass så är det mest ekonomiska att byta ut hela anläggningen, tyvärr

kom på en sak till.. kolla så att alla säkringar till anläggningen är hela. Kolla även blandningsventilens funktion

Redigerat:
Hej!
Har samma problem...en trasig frånluftsvämepump... :(
Min är en CTC Master 103-9 som även har tilluft och värmer även radiatorer efter förmåga. En dag när jag kom hem nu i vintras var det "dött" inne. :eek: En huvudsäkring till värmepumpen hade gått och när man sedan kopplade bort kompressorn höll säkringen = kompressorn kass och kostar ca 5 - 10 kkr att byta ut. Vi har dock haft tur i oturen för vår pump är 21 år gammal. :rolleyes:
Vi har också dåligt med varmvatten ( och värme när det envisades att vara under nollan några dagar i vintras - det var ju en "dålig" vinter men bra för oss). Nu ska vi satsa på vedpanna istället för att slippa dåliga kompressorer, oljud från fläktar och en burrande kompressor som drar ström.
Hoppas att det löst sig ordentligt för dig då det inte är en enkel/billig sak att byta värmekälla. Bättre att göra det på sommarhalvåret än på vintern dock...:cool:

Jag ställde om till Full ventilation med värmeåtervinning igårkväll

idag fanns det varmvatten till att duscha allfall, inte så man brände sig direkt

jag får börja felsöka bäst jag kan... Anders

Om jag ska leta efter ersättare till detta system.. alltså, ta hand om frånluft, värma elementvatten och varmvatten. vad är det för system jag ska titta efter?

Vad kan man räkna i installationskostnad?

Verkar som det är Nibe Fighter 310P som gäller... 40 lax + 20 installation :-(

Har du nån manual till pannan?
Lyser det ingen lampa när kompressorn eller elpatronen körs?
'Återvinning bortkopplad" borde väl innebära att kompressorn inte startar?
Finns det nån logg på hur många timmar kompressor resp. elpatron har varit i drift?
Om du kommer fram till att vp behöver bytas och om du har en händig kompis eller rörmokare till hands så kanske du kan spara runt 20-25 000:- genom att köpa vp på nätet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=226956

robertdigital skrev:
'Återvinning bortkopplad" borde väl innebära att kompressorn inte startar?
Exakt. Tror inte det är ett dugg fel på kompressorn. Den är bara inte tillslagen. :)

Precis... 'återvinning bortkopplad, reducerad ventilation' gör att jag inte får något varmvatten.

har testat lite fram o tillbaka...skönt :) en mindre utgift.

anders

rothman skrev:
Precis... 'återvinning bortkopplad, reducerad ventilation' gör att jag inte får något varmvatten.

har testat lite fram o tillbaka...skönt :) en mindre utgift.

anders
Helt fel Anders :) Pannan har nu rostat sönder + termostat trasig, kompressorn går till högtryckpressorstaten löser ut. Jag får ut färskvatten i elementen, säkerhetsventilen tömmer om o om igen. Dumpar jag trycket i till 0,1 bar byggs det sakta med säkert upp till 1,5 och ventilen löser ut. Vid förra felsökningen i somras såg jag dessutom rostfärgat vatten.

Nu min fråga: Vad finns det för maskiner på marknaden som skulle passa mig?

- 116 kvm enplan, vinkel hus, torpargrund, 3glasfönster.
- Den jag har idag heter FIGHTER TWIN (EVC 300 + VPF 2000)
- Eldar då o då i nyinstallerad kamin

Enligt Nibes guide är det NIBE FIGHTER 310P som gäller.
Men andra märken och modeller?

tack på förhand /anders

Redigerat:
Nibe är gamla i branschen och gör riktigt bra grejer..leta inte ihjäl dig om det bara är ett billigare alternativ du är ute efter.

Annars så är IVT och CTC också duktiga aktörer på marknaden.
www.ivt.se och www.ctcvarme.se

De flesta tar ju inget betalt för att komma hem till dig och titta samt lämna offerter innan man bestämmer sig (om ni inte bor långt ute i ingenstans kanske..).

Det blev en Nibe 310p och jag fick den installerad på några dagar!

Jösses vilken skillnad, den hörs knappt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.