hej. jag har tidigare skrivit in här o bett om lite råd ang val av kamin. jag har en icke godkänd skorsten, som behöver "muras" upp. lösa stående skiljetungor. samt behöver även sätta i rör a 8 meter. har en kakelugn, som sotaren besiktade häromdagen. på övervåning. den hade skjutit ut en bit från väggen och för att åtgärda det, så pratade han nåt om att ta av översta kronan. behövde även få mer ventilation på vinden. samtidigt som sotare va här, hade jag ringt efter en skortstens renoveings firma. de kom för att dels lyssna på sotaren, samt gå igenom allt o sen kunne ge offert. när jag pratade med dom om kakelugnen, så tippade de på kostnad på ca 20-30 tusen att renovera kakelugn. samt övriga kostnadr för o dra ner rör. jag pratade även med dom om att för att kunna ha råd med allt, att då sätta i en "billigare" kamin på nedervåning i vardagsrum. kan ju va hemma halva dygn o elda. samt komplettera med luftvärmepump. de tyckte då att jag skulle riva kakelugn, som de ville köpa av mig,(för de säljer tydligen kakelugnar) samt de ville jag skulle köpa en täljstenskamin för minst 55 tusen kr av dom. den skulle de sätta i på nedervåning och de lovade att den värmer upp hela huset. men nu blir jag tveksam, för när jag köpte min luftvärmepump, så lovade de mig att den skulle värma upp övervåning oxå. det gjorde den aldrig. den värmde endast upp hallen där den satt i. så jag va tvungen att ta fram motorsåg o såga upp en vägg o bygga valv så värmen kunde cirkulera runt. värmen kommer fortfarande ine upp på övervåning. så nu vet jag varken ut eller in, hur och vad jag skall satsa på. enligt renoveringsföretaget skulle allt som alltr gå på ca 75 tusen kr. det va betdligt mer än vad ja räknade med. tänkte mig inte en kamn för 55 tusen. så snälla alla,,,, har ni ngt gott råd att ge, eller er syn på saken så jag får lite tankar att bolla med? som sagt, jag e mkt van att elda o elda o elda, samt kallras,,,,, så där e inte problemet. problemet e att jag inte har råd att slänga ut hur mkt pengar som helst,och vill ha det billigaste samt ändå effektiv lösning på allt. tack på förhand iallafall. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.