Är det möjligt och kostnads motiverat att kombinera detta vid ett nybygge?

Tanken är ett 1-plan 140kvm hus med golvvärme.
Jordvärme och värmepump som huvudsaklig uppvärmning. (gräver jordvärme själv)
Är det motiverat att ha möjlighet att elda billig/gratis ved och t.ex värma upp vatten i en ackumulator tank? Kanske även solceller på detta?

Blir det kaka på kaka och onödiga invensteringar som inte går att räkna hem?

Det blir nog tungt att räkna hem någon vinst, 2 system med hög investeringskostnad+ved.

Protte

Vi skippar solceller då.

Värmepump och möjlighet att elda med ved/något mera.
Funkar det med att elda lite ved som värmer en ack tank?
Eller får luftvärmepumpen fnatt då?

Nu har du blandat in ett system till, jordvärme är en sak och luftvärmepump ett annat.

Men det går bra att koppla ihop värmepump och vedpanna, shuntar man in vedpannan så upptäcker VP att det blir för varmt och minskar effekten, och/eller så kopplar man vedpannan som toppeffekt istället för elpatronen. När VP kallar på toppeffekt så startar en cirkulationspump och pytsar ut lite vedvärmt vatten.

Protte

Det kan man, men i princip alla kombinationer av uppvärmning är ekonomiskt vansinne...

En motivation till att ha en mindre braskamin i huset är att kunna klara sig vid ett långvarigt strömavbrott eller kapa topparna på värmepumpen så man slipper köra den på direktvärmande el med elpatron.

Solvärme är nog bäst i kombination med vedeldning eller oljepanna då du under 6 månader av året slipper använda annat dyrt bränsle/tid på att få varmvatten till duschen.

prototypen skrev:
Nu har du blandat in ett system till, jordvärme är en sak och luftvärmepump ett annat.

Men det går bra att koppla ihop värmepump och vedpanna, shuntar man in vedpannan så upptäcker VP att det blir för varmt och minskar effekten, och/eller så kopplar man vedpannan som toppeffekt istället för elpatronen. När VP kallar på toppeffekt så startar en cirkulationspump och pytsar ut lite vedvärmt vatten.

Protte
Felskrivning av mig jag menar jordvärme pump så klart.

Skulle vilja ha en öppen spis för mys och värmehjälp när det är som kallast.
Men jag antar att en öppen spis och ack tank eller liknande inte är det lättaste?
Inte ekonomiskt försvarbart. Öppen spis ack tank osv lär väl blir en hel del pengar.

Suhagg skrev:
Skulle vilja ha en öppen spis för mys och värmehjälp när det är som kallast.
Men jag antar att en öppen spis och ack tank eller liknande inte är det lättaste?
Inte ekonomiskt försvarbart. Öppen spis ack tank osv lär väl blir en hel del pengar.
Öppen spis och acctank?...Det finns vattenmantlade kaminer som man kan koppla till;)
Öppen spis är bara mys för dig och "kråkorna"... . En kamin=.finns inget bättre komplement ...Tycker jag!Så håll kvar den iden..;)

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.